Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
Beschrijving Locatie onbekend. Periode onbekend. Wie meer info heeft over dit beeld kan mailen naar info@vliz.be.
Historiek vaartuig : gebouwd in Nederland in 1963 op de scheepswerf van Boot Industrie in Alpen aan de Rijn en daarna onmiddellijk overgebracht naar Saint-Pierre et Miquelon vanwaar het ter visserij uitvoer onder de naam SPM. 210 Rodrigue en in 1978 is het vaartuig ingeschreven in Boulogne onder BL.265456 Rodrigue.
In 1978 is het vaartuig aangekocht door de gebroeders Hinderyckx om ermee vanuit Oostende de sportvisserij te beoefenen. Het vaartuig werd Achilles IV gedoopt.
Maart 1984 : het vaartuig wordt verbouwd om in dienst te komen als vissersvaartuig die de longlinevisserij beoefent.
De O.278 wordt gedoopt op zondag 10-06-1986
meter : Mevr. J. Pauwelyn ; peter : Hr. H. Decroo
Tijdens het proefdraaien krijgt het vaartuig af te rekenen met motorpech (motor Industrie 683 pk bouwjaar 1963) en een nieuwe motor wordt ingebouwd door Valcke Frères uit Oostende.
Na nog enkele moeilijkheden wordt de eerste reis aangevat in december 1985. (48 uren vissen,3503 kg vis - haai, kabeljouw en wijting - gevangen op de gronden van de West)Na een 2-tal maanden, met bemanningsproblemen en exploitatieproblemen, wijkt het vaartuig uit naar het Franse Cherbourg, waar de exploitatie beter verloopt.
januari 1987 : rederij wordt failliet verklaard.
Geschrapt op 11-09-1987 en verkocht naar Cherbourg. Daar in de vaart gebracht als CH.711272 Le Parrain. In 1996 verkocht aan een Spaanse reder die het vaartuig inschreef als LR.711272 Le Parrain (La Rochelle). Op 01-02-2002 kreeg het vaartuig in een zware storm een grote golf te verwerken en was het vaartuig zwaar beschadigd. Hierbij overleed de schipper-eigenaar. Tijdens de opsleping is het uiteindelijk op 07-02-2002 gezonken.
Auteur Gino Provost· JPG bestand - 217.70 kB - 1 010 x 671 pixelstoegevoegd op 2010-09-221 129 viewsMaakt deel uit van Collection Gino Provost Dit werk is gelicentieerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Gelijk 4.0 Licentie
Klik hier om terug te keren naar miniatuurweergave
Commentaar (1)
toegevoegd op 2018-02-15 14:15:46door
ik denk de scheepswerf fout is ,John boot in alfen aan de Rijn was de befaamde onverslijtbare dieselmotoren fabriek .industrie.
mijn vader is nog verkoper geweest in belgie , ik zelf met de klas motoren van de visserijschool zij daar op bezoek
geweest door toedoen van machienen fabriek van de Sande Breskens (scheepshelling of wat dan ook was er niet)