Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
one publication added to basket [144789] |
Risico-inventarisatie transport gevaarlijke stoffen Zeeland: Risicoanalyse Kanaal Gent-Terneuzen
Heitink, J.; Bos, H.G.; Tiemessen, G.W.M.; Schulenberg, A.J.H. (2006). Risico-inventarisatie transport gevaarlijke stoffen Zeeland: Risicoanalyse Kanaal Gent-Terneuzen. Provincie Zeeland: [s.l.]. 48 pp.
| |
Auteurs | | Top |
- Heitink, J.
- Bos, H.G.
- Tiemessen, G.W.M.
- Schulenberg, A.J.H.
|
|
|
Abstract |
Het voorliggende rapport geeft de resultaten van de risicoanalyse van het transport van gevaarlijke stoffen over het Kanaal Gent Terneuzen. In de berekeningen is uitgegaan van het vervoer van gevaarlijke stoffen in (zee)schepen (tankvaart) en verkeersintensiteiten beroepsvaart voor het peiljaar 2004. Wat betreft plaatsgevonden ongevallen en daaruit berekende ongevalfrequenties is uitgegaan van de jaren 1995-2004.Uit de resultaten van de risicoberekeningen is geconcludeerd dat de gestelde risiconormen voor het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR) niet worden overschreden. De oriëntatiewaarde van het groepsrisico wordt niet overschreden. Het plaatsgebonden risico bereikt nergens op de oever de waarde van 10-6 per jaar. Door V&W wordt gewerkt wordt aan basisnetten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen [17]. Het vervoer van gevaarlijke stoffen over het basisnet hoofdvaarwegen zal niet beperkt worden. Een bebouwingsvrije zone (veiligheidsafstand) van 30 meter wordt onderzocht. De veiligheidszone sluiten aan bij de doelen van het beleid voor ruimte langs de vaarwegen [19], [20], [21]. Hoewel wel voldaan wordt aan de risiconormen, mag hieruit niet geconcludeerd worden dat er zich op land geen effecten zullen voordoen bij een scheepvaartongeval waarbij gevaarlijke stoffen vrijkomen. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.