Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [219729] | |
Demervallei: hydrodynamische modellering natuurscenario Bogman, P.; Smets, S.; Verwaest, T.; Mostaert, F. (2012). Demervallei: hydrodynamische modellering natuurscenario. versie 2.0. WL Rapporten, 12_089. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. III, 17 pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Numerical modelling Water management > Hydraulics > Hydrodynamic models Water management > Water policy > Policy support België, Demer R. [Marine Regions] |
Author keywords |
|
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
- Het hanteren van de Demerbathymetrie uit 1954 zoals ook werd doorgevoerd in het MAX scenario van de OPD-studie (Haecon et al., 2006) Er werd een NAT scenario en een NAT+ scenario opgesteld. Het NAT scenario veroorzaakt grote opstuwingen van 2 tot 3 meter opwaarts de veiligheidsstuw te Aarschot en van 0.5 tot 1 meter opwaarts de veiligheidsstuw te Zichem. Het NAT+ scenario heeft gelijkaardige resultaten maar de opstuwingen opwaarts Aarschot zijn ongeveer 1 meter lager dan in NAT. In beide scenario’s veroorzaakt de Demerbathymetrie 1954 sterke opstuwing ter hoogte van het Molenstedebroek (opwaarts Zichem) die doorwerkt naar opwaarts tot in Diest. Hierdoor kunnen bij een grote was (type T100) kritieke overstromingen in centrum Diest niet uitgesloten worden. Naar veiligheid toe lijken de scenario’s NAT en NAT+ niet goed te scoren. Om de veiligheidsimpact correct te kunnen kwantificeren dient een risico analyse uitgevoerd te worden met eventueel ook aandacht voor bijkomende veiligheidsdijken. Dit werd in deze studie niet gedaan. |
Top | Auteurs |