Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [285787] | |
Haven Antwerpen ‐ Kieldrechtsluis: meting overvulling en overlediging Vercruysse, J.B.; Verelst, K.; Peeters, P.; Mostaert, F. (2017). Haven Antwerpen ‐ Kieldrechtsluis: meting overvulling en overlediging. Versie 4.0. WL Rapporten, 16_106_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 22 + 58 p. bijl. pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Filling Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system In-situ measurements Locks (Waterways) Measurement Numerical modelling |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Contactgegevens
Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Maritieme Toegang, meer
Auteurs | Top | |
Abstract |
De metingen in de Kieldrechtsluis zijn analoog uitgevoerd als deze in 2007 en 2008 in de Zandvlietsluis- en Berendrechtsluis. Door middel van druksensoren geplaatst in de laddernissen wordt het kolkpeil en de optredende langse waterspiegelhellingen in de kolk opgemeten. Bijkomend wordt ook een druksensor geplaatst in het Deurganckdok en in de Waaslandhaven. Hiernaast worden door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) de continue metingen van de peilen (kolk, Waaslandhaven en Deurganckdok), de positie van de hefschuiven en de stroom van de deuren aangeleverd. In totaal zijn gedurende de meetperiode 27 nivelleringen uitgevoerd. Hierbij werd afwisselend deurcombinatie 13 en 23 gebruikt. De door WL en GHA opgemeten peilen vallen zo goed als samen. De schuiven openen in ca. 150 s tot een hoogte 7.0 m (i.e. de rioolhoogte). Dit is een halvering van de heftijd ten opzichte van de schuiven in de Berendrechtsluis. De opgemeten nivelleringen zijn vergeleken met de in 2008 opgemeten nivelleringen in de Berendrechtsluis. Het nivelleren van de Kieldrechtsluis wordt iets sneller uitgevoerd dan de Berendrechtsluis. De vermoedelijk oorzaak hiervan is dat bij de meting in de Kieldrechtsluis niet de uiterste deurcombinatie gebruikt wordt en dat de schuiven sneller geopend worden. Bij het vergelijken met de hydraulische simulaties valt ook op dat het ledigen van de Kieldrechtsluis goed voorspeld wordt met het hydraulisch netwerkmodel maar dat voor vullen de verliezen wat overschat werden. De opgemeten extrema van de end-to-end langshellingen in de Kieldrechtsluis zijn van een zelfde grootteorde als bij de meting in de Berendrechtsluis. Voor het analyseren van de overvulling en onderlediging werd de tijd berekend tussen einde nivellering (i.e. eerste tijdstip dat het restverval gelijk is aan 0) en start openen deuren en einde openen deuren. Hieruit volgde dat van de 27 nivelleringen in totaal bij 14 nivelleringen de tijd tussen einde nivelleren en start openen deuren kleiner is dan 60 s. Bij 7 nivelleringen bedraagt deze tijd tussen 60 s en 120 s en bij 6 nivelleringen is deze tijd groter dan 120 s. Het maximale opgemeten waterstandsverschil tijdens start openen deuren is 0.12 m aan zijde Waaslandhaven en 0.08 m aan zijde Deurganckdok. De openingstijd van de deuren bedraagt steeds 249 s en op het tijdstip einde openen is het waterstandsverschil beperkt tot enkele centimeters. |
Top | Auteurs |