Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [90384] | |
Onderzoek van de hydraulische stabiliteit van deklaagelementen Verhaeghe, H. (2001). Onderzoek van de hydraulische stabiliteit van deklaagelementen. Ir Thesis. Universiteit Gent: Gent. Vol. 1 (104); Vol. 2 (105-274) pp.
|
Thesis info:
|
Beschikbaar in | Auteur |
| |
Documenttype: Doctoraat/Thesis/Eindwerk |
Trefwoorden |
Structures > Hydraulic structures > Coastal structures > Coast defences > Breakwaters Wave analysis |
Author keywords |
|
Auteur | Top | |
|
Abstract |
Een goed constructief ontwerp, in combinatie met een degelijke uitvoering en regelmatig nazicht en onderhoud achteraf, kunnen dergelijke zaken voorkomen. De laatste jaren werd daarom grondig onderzoek uitgevoerd, voornamelijk naar de stabiliteit van de deklaag van stortsteengolfbrekers toe. In 1984 werd de HARO als nieuw deklaagelement ontwikkeld. In [2] werd reeds onderzoek uitgevoerd op dit deklaagelement, ook in vergelijking met andere deklaagelementen. Het doel van deze scriptie is het verder onderzoeken van de hydraulische stabiliteit van de HARO naar analogie van [2]. Dit gebeurt in vergelijking met het eenvoudigste betonnen deklaagelement, de kubus. Het onderzoek wordt uitgevoerd aan de hand van fysische modelproeven op een schaalmodel op schaal 1/70. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de fysische golfgoot die opgesteld staat in de tekenzaal van de afdeling Weg- en Waterbouwkunde aan de Universiteit Gent. Volgende zaken komen in de verschillende hoofdstukken aan bod: Hoofdstuk I beschrijft de opbouw van het fysisch schaalmodel. Hierbij wordt gebruik gemaakt van bestaande schaalwetten en wordt uitgegaan van een typedwarsdoorsnede van een stortsteengolfbreker in natuur. In Hoofdstuk 11wordt een proevenmatrix opgesteld. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden en beperkingen van de golfgeneratie in de fysische golfgoot. In Hoofdstuk 111wordt ingegaan op de verschillende methodes die voorhanden zijn om schade te detecteren in modelproeven. Het uiteindelijk gebruikte, nieuw ontwikkeld softwareprogramma 'Armour Tracking Software' wordt ook in dit hoofdstuk beschreven. Hoofdstuk IV verduidelijkt de schadebepaling in de modelproeven. Hoofdstuk V bevat vervolgens de proefresultaten. In datzelfde hoofdstuk worden de proefresultaten ook geïnterpreteerd en worden kubus en HARO onderling vergeleken aan de hand van een dimensieloze stabiliteitscoëfficiënt. In een laatste beknopt Hoofdstuk VI wordt tenslotte een korte samenvatting gegeven en tot een algemene conclusie gekomen. |
Top | Auteur |