Skip to main content
Publications | Persons | Institutes | Projects
[ report an error in this record ] Print this page

Meettechniek positiebepaling schip in sluis

Funder identifier: WL 19_084 (Other contract id)
Principal funding codes: 5114 - Department of Mobility and Public Works
Period: August 2019 till February 2025
Status: In Progress

Thesaurus terms Feasibility studies; Hydraulic structures; Locks (Waterways); Measurement methods
 Institutes | Publications 

Institutes (2)  Top | Publications 

Abstract

Achtergrond: Een schip dat genivelleerd wordt in een sluiskolk zal ten gevolge van het vullen- of ledigen krachten ondervinden. De krachten in de trossen mogen hierbij niet te groot worden. KUSTWATCON ziet nood voor een meetopstelling waarmee op een efficiënte en ook veilige wijze de krachten op een schip in een kolk opgemeten worden. Deze metingen kunnen gebruikt worden als validatie van een ontwerp maar ook ingezet worden voor de optimalisatie van bestaande sluizen, bv in kader van een renovatie, een vermoeden van te grote krachten of een wens om de nivellering te versnellen.  

In het verleden werd hiervoor door WL de waterspiegelhelling in de kolk opgemeten door middel van druksensoren aan een koord achterin de laddernissen op te hangen. Een dergelijke meting geeft een indicatie van de langskracht op een schip waarvan de locatie van boeg en hek overeenkomt met de positie van druksensoren. Deze meting is onvoldoende nauwkeurig voor het opmeten voor de langskracht op schepen met beperkte lengte alsook voor het opmeten van de dwarskracht. Metingen van de kracht in de trossen zijn vooralsnog niet uitgevoerd en zijn voor binnenvaartsluizen ook niet eenvoudig uit te voeren (omdat in veel situaties de trossen verstoken worden of bevestigd worden aan drijvende bolders). In het verleden is ook getracht om het WL-toestel voor het opmeten van de bewegingen van een schip in te zetten voor het meten van de bewegingen van een schip in een binnenvaartsluis. Dit was niet geheel succesvol omdat het gps- signaal verstoord werd door de zijwanden en anderzijds dient voor elke meting het schip betreden te worden.  

Het doel van dit project is om een innovatieve meettechniek te ontwikkelen voor het opmeten van een schip in een sluiskolk. Om te zorgen dat de metingen veilig en efficiënt uitgevoerd kunnen worden dient de meting contactloos of zo contactloos mogelijk te zijn. Alsook moet de meting geschikt zijn voor het opmeten van zowel schepen met beperkte lengte als voor schepen met een lengte gelijk aan de nuttige sluiskolk lengte alsook voor het opmeten van de dwarskracht.

Omdat dit een innovatief project betreft en er een bezorgdheid was tot problemen mbt voorkennis bij het uitbesteden van POC's werd een PIO aanvraag ingediend. Deze aanvraag werd goegekeurd waarna het consultancy bedrijf Verhaert een tech scouting en markt consultatie heeft uitgevoerd. Het resultaat hiervan is dat het volledig contactloos meten zowel naar nauwkeurigheid als naar verwerking uitdagend is. 

Voorjaar 2022 werd een aanbesteding opgemaakt voor het uitvoern van 3 POC's. 

2 volledig contactloos

1 met beperkt fysiek contact .

Doel is om na uitvoeren van deze POC's gericht een aanbesteding te kunnen uitschrijven om dergelijke metingen as a service uit te voeren.  


Publications (2)  Top | Institutes 
  • Vercruysse, J.B.; Verelst, K.; Schrijvers, S. (2024). Development of a new measurement tool for validating lock levellings. Version 4.0. FH reports, 19_084_2. Flanders Hydraulics: Antwerp. VI, 34 + pp. https://dx.doi.org/10.48607/272, more
  • Vercruysse, J.B.; Verelst, K.; López Castaño, S.; Wolput, Ben, B.; Depreiter, D.; Schrijvers, S. (2024). Ontwikkeling meetopstelling voor het opmeten van scheepsbewegingen. Versie 4.0. WL Rapporten, 19_084_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 47 + 4 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/271, more

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Institutes | Publications