Skip to main content
Publications | Persons | Institutes | Projects
[ report an error in this record ]basket (0): add | show Print this page

Klaverbank Survey met de ARCA 17‐21 Nov 2014
Lavaleye, M. (2014). Klaverbank Survey met de ARCA 17‐21 Nov 2014. NIOZ-rapport, 2014(4). NIOZ: Texel. 13 pp.
Part of: NIOZ-rapport. Netherlands Institute for Sea Research (NIOZ): Den Burg. ISSN 0923-3210, more
Peer reviewed article  

Author  Top 
  • Lavaleye, M., more

Abstract
    Op Maandag 17 Nov 2014 vertrok de ARCA om 9:00 van uit de haven van Scheveningen richting Klaverbank. Het weer was bijzonder mooi en rustig, uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar. Om 19:00 werd de Klaverbank bereikt, en werd gelijk begonnen met de Multibeam en side scan sonar raaien (Fig. 1). Hier werd continue mee door gegaan, ook de gedurende de hele dag en nacht van 18Nov. De zeegang (meer 1.5 m golf hoogte) was namelijk ondanks het rustige weer nog te veel om met de ROV aan de gang te gaan. Dit had wel als voordeel dat met het SSS programma enorm werdopgeschoten. In totaal werden 4 lange raaien (in Noord-Zuid richting, en het gehele ZW blok helemaal gedaan (Fig. 1). Wat nog rest zijn een paar korte verticale en dwarse raaien.Woensdag 19 Nov was het zeetje mooi vlak en werd er om 6:00 begonnen met het eerste video station. Het werken met de ROV verliep goed, en de gemaakte video beelden zijn bruikbaar vooranalyse van stenen, die we op dit station trouwens niet zagen. Er werd steeds over een rechte lijn een afstand van 100 m gefilmd. Daarna werd een hap met de Hamonhapper voor korrelgrootteanalyse. Dat liep eigenlijk allemaal perfect, en zo konden 8 video en hamon stations afgewerkt worden. Om 20:00 werd na 14 uur aan dek het werk gestaakt. De 4 meetleiders doen prima werk,maar mogen niet meer dan 14 uur achter elkaar werken, daardoor kunnen we deze nacht geen side scan sonar raaien meer doen, en gaat het schip voor anker.De volgende dag 20 Nov wordt er verder gegaan met ROV stations, ook weer van 6:00 tot 20:00. Nu ging het nog vlotter en konden we 11 stations afwerken. Voor de laatste 4 geplande stations wasgeen tijd meer tijdens deze expeditie. Omdat de meetleiders weer 14 uur achter elkaar gewerkt hadden, kon ook niet verder gegaan worden met de SSS raaien. Het schip voer daarom al richtingScheveningen.Op 21 Nov s’morgens lag het schip al vlak bij Scheveningen, maar werd eerst nog een duik met ROV op een bekend wrak uitgevoerd. Dit was om de nieuwe SSS op de ROV te testen. Die werkte prima engaf een prachtig beeld van het hele wrak. Daarna werd rond de lunch in de haven van Scheveningen aangemeerd.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Author