Skip to main content
Publications | Persons | Institutes | Projects
[ report an error in this record ]basket (0): add | show Print this page

Kanaal Gent-Oostende: renovatie Nieuwekalebrug: deelrapport 2. Advies stabiliteit oevers
Verelst, K.; Visser, K.P.; Eloot, K.; Mostaert, F. (2020). Kanaal Gent-Oostende: renovatie Nieuwekalebrug: deelrapport 2. Advies stabiliteit oevers. Versie 5.0. WL Rapporten, 19_078_2. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VI, 26 pp.
Part of: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , more

Available in  Authors 
Document type: Project report

Keywords
    Erosion protection
    Hydraulic structures > Dikes, shores and other flood defenses > Erosion protection
    Literature and desktop study
    Renovation
Author keywords
    Nieuwekalebrug; Gent

Project Top | Authors 
  • Nautisch advies bij renovatie Nieuwekalebrug Gent, more

Contact details

Proposer: De Vlaamse Waterweg; Afdeling Bovenschelde (ABS), more


Authors  Top 

Abstract
    Voor de renovatiewerken aan de Nieuwekalebrug W16 over de Ringvaart, vlakbij het kruispunt Ringvaart Gent en Kanaal Gent-Oostende zal er onder de brug een stelling gebouwd moeten worden. De renovatiewerken aan de brug zouden in twee fasen uitgevoerd worden zodat telkens de helft van de doorvaartbreedte beschikbaar blijft voor één schip CEMT klasse Va. Door de Vlaamse Waterweg nv regio West werd aan het WL reeds nautisch advies gevraagd om te onderzoeken of het beschikbaar zijn van de halve doorvaartbreedte voor een schip CEMT klasse Va een probleem vormt om zowel naar de sluis te Evergem te varen, als komende van de sluis te Evergem richting Kanaal Gent-Oostende of de Ringvaart te varen. Gedurende de twee tijdelijke fasen bij de renovatie van de brug zullen de schepen echter dichter tegen de bestaande oevers varen dan nu het geval is. Om die reden vraagt De Vlaamse Waterweg nv regio West aan WL advies in verband met de stabiliteit van de oevers van de Ringvaart juist onder de Nieuwekalebrug en van deze van het volledige kruispunt tussen de Ringvaart en het Kanaal Gent-Oostende.
    Voor de bepaling van de stabiliteit van de oevers van het kruispunt tussen de Ringvaart en het Kanaal GentOostende zijn de hydraulische belastingen op de bodem bepaald voor twee karakteristieke types oevers langs dit kruispunt, namelijk de oever in het zuidelijk gedeelte van het kruispunt tussen kanaal GentOostende en de Ringvaart en de linkeroever van het kanaal tussen de Nieuwekalebrug en de toegangsgeul naar de sluis van Evergem. De oevers van de toegangsgeul naar de sluis van Evergem worden niet beschouwd, aangezien deze voorzien zijn van voldoende oeverbescherming. Voor de bepaling van de hydraulische belasting op de bodem zijn enkel de stroming ten gevolge van hoofdschroef en boegschroef van scheepvaart beschouwd, aangezien deze belastingen algemeen maatgevend zijn indien schepen dichtbij de oever varen.
    De oever in het zuidelijk gedeelte van het kruispunt tussen kanaal Gent-Oostende en de Ringvaart is zowel belast door stroming ten gevolge van hoofdschroef en boegschroef. De berekende stroomsnelheden aan de bodem op deze oever ten gevolge van deze belastingen zijn beduidend hoger dan de toelaatbare stroomsnelheden voor breuksteen. Om erosie van de oevertaluds tegen te gaan dient de breuksteen daarom gepenetreerd te worden met colloïdaal beton. Wanneer gekozen zou worden voor een oeverbekleding bestaande uit schanskorven zouden zeer grote diktes van schanskorven nodig zijn. De oeverbescherming dient aangebracht worden in het gedeelte van de oever tussen de bodem, i.e. het peil +2.01 mTAW na uitbaggeren van de bodem of een lager peil indien dit lagere bodempeil op dit ogenblik al aanwezig is, en de waterlijn of tot het horizontaal gedeelte juist onder de waterlijn van het grondmassief naast de betonnen damplanken.
    Voor de linkeroever tussen de Nieuwekalebrug en de toegangsgeul naar de sluis van Evergem is enkel de stroming ten gevolge van de boegschroef van belang. Om te weerstaan aan de stroomsnelheden aan de bodem ten gevolge van deze belasting is in dit gedeelte geen bijkomende oeverbescherming nodig.
    Aan de hand van de resultaten voor de maatgevende hydraulische belastingen is ook een inschatting gemaakt van de oeverbekleding aan rechteroever van het kanaal Gent-Oostende. Deze oever heeft een steilere helling dan de linkeroever tussen de Nieuwekalebrug en de toegangsgeul naar de sluis van Evergem. Deze steilere helling is nadeliger voor de stabiliteit van de oever, waardoor een iets groter breuksteensortering nodig is. Bijgevolg volstaat een oeverbekleding uit breuksteen met dezelfde sortering als bij de oever in het zuidelijk gedeelte van het kruispunt tussen kanaal Gent-Oostende en de Ringvaart om te weerstaan aan de daar optredende hydraulische belastingen. Als alternatief kan ook een oeverbekleding uit schanskorven beschouwd worden. De berekende dikte van de schanskorven voor deze oever is beduidend kleiner is dan de gebruikelijke schanskorfdiktes van 0.30 m à 0.50 m.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Authors