Skip to main content
Publications | Persons | Institutes | Projects
[ report an error in this record ]basket (0): add | show Print this page

Private aanhouding van piraten? Een blik op de Belgische wetgeving
Willaert, K. (2016). Private aanhouding van piraten? Een blik op de Belgische wetgeving. Tijdschrift voor Internationale Handel en Transportrecht 3: 346-356
In: Tijdschrift voor Internationale Handel en Transportrecht. Larcier: Brussel. ISSN 2466-8958, more
Peer reviewed article  

Available in  Author 

Keyword
    Marine/Coastal

Author  Top 
  • Willaert, K., more

Abstract
    Het Internationaal Zeerechtverdrag schrijft voor dat bestrijdingsmaatregelen tegen piraterij enkel door oorlogsschepen (of andere schepen die duidelijk aangeduid en identificeerbaar zijn als zijnde in overheidsdienst en daartoe gemachtigd zijn) kunnen worden uitgevoerd. Een koopvaardijschip is in principe dus niet bevoegd om repressief op te treden. Deze begrijpelijke voorwaarde geeft echter aanleiding tot problemen: is het in afwezigheid van een oorlogsschip de bedoeling dat men piraterijverdachten zomaar laat ontkomen, bij gebrek aan enige bevoegdheid om deze aan te houden? Velen pleiten voor een soepele interpretatie van de internationaalrechtelijke bepalingen en achten het passend dat private actoren op koopvaardijschepen ook bevoegd zijn om in te grijpen en piraterijverdachten te arresteren. De Belgische wetgeving inzake private maritieme beveiliging voorziet in vergelijkbare bevoegdheden, maar deze regelgeving roept veel vragen op. Dit artikel analyseert de pijnpunten van de Belgische wetgeving ter zake en tracht een algemene beoordeling van dergelijke verregaande, delicate bevoegdheidsbepalingen op te maken.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Author