Skip to main content
Publications | Persons | Institutes | Projects
[ report an error in this record ]basket (0): add | show Print this page

Zeebrugge - Vandammesluis: optimalisatie openingswet Vlinderkleppen
Vercruysse, J.B.; Verelst, K. (2024). Zeebrugge - Vandammesluis: optimalisatie openingswet Vlinderkleppen. Versie 4.0. WL Rapporten, 23_098_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 20 + 1 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/243
Part of: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , more
Zeebrugge - Vandammesluis: Optimalisatie openingswet Vlinderkleppen

Available in  Authors 
Document type: Project report

Keywords
    Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system
    Numerical modelling
    Simulation
Author keywords
    Longitudinal forces; Filling emptying system

Project Top | Authors 
  • Optimalisatie openingswet Vandammesluis, more

Contact details

Proposer: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Maritieme Toegang, more


Authors  Top 
  • Vercruysse, J.B., more
  • Verelst, K., more

Abstract
    Bij renovatie van de uiterste roldeuren in de Vandammesluis werden bijkomende vlinderkleppen geplaatst.  Op vraag van afdeling Maritieme Toegang heeft afdeling Waterbouwkundig Laboratorium voor de  vlinderkleppen in deze roldeuren nieuwe openingswetten opgesteld. Hierbij werden in een eerste fase de  5 oude vlinderkleppen geopend en vervolgens in een tweede fase de 4 nieuwe vlinderkleppen.  Bij implementatie van de openingswet voor deur 1 in het bovenhoofd is vastgesteld dat de uit het advies  volgende openingswet te traag is voor de hydraulische aansturing met foutmeldingen en versnelde slijtage  tot gevolg.
    In onderhavig advies wordt door middel van simulaties onderzocht hoe de openingssnelheid per klep  verhoogd kan worden. Na een aantal inschattende simulaties wordt ervoor gekozen om de kleppen te  openen in 4 fasen. In de eerste 3 fasen worden telkens twee kleppen geopend en in de 4de en laatste fase  worden drie kleppen geopend. Voor roldeur 1 in het bovenhoofd wordt een openingsduur van 60 s  voorgesteld voor de kleppen met een wachttijd van 5 s tussen twee opeenvolgende fasen. Voor roldeur 4 in  het benedenhoofd wordt een openingsduur van 55 s voorgesteld voor de kleppen met een wachttijd van 5 s  tussen twee opeenvolgende fasen. Ook werd nagegaan vanaf welk peil overgegaan kan worden naar een  snellere openingswet uit twee fasen. Hierbij openen in de eerste fase de 5 oude kleppen en in de tweede  fase de 4 nieuwe kleppen.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Authors