Skip to main content
Publications | Persons | Institutes | Projects
[ report an error in this record ]basket (0): add | show Print this page

Oriënterend onderzoek nautische criteria giertij Ossenisse: deelrapport 1. Selectie HF-radarbeelden en nautische fasttime simulaties
Verwilligen, J.; Stark, J.; Eloot, K. (2024). Oriënterend onderzoek nautische criteria giertij Ossenisse: deelrapport 1. Selectie HF-radarbeelden en nautische fasttime simulaties. Versie 4.0. WL Rapporten, 23_075_01. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. 75 + 10 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/282
Part of: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , more
Oriënterend onderzoek nautische criteria giertij Ossenisse: deelrapport 1. Selectie HF-radarbeelden en nautische fasttime simulaties

Available in  Authors 
Document type: Project report

Keywords
    Harbours and waterways > Manoeuvring behaviour > Currents
    Simulations
Author keywords
    Giertij; HF-radar; fasttime simulaties; containerschip

Contact details

Proposer: Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC), more


Authors  Top 

Abstract

    In deze studie werd de nautische impact van een aantal karakteristieke stroombeelden voor het giertij Ossenisse bepaald.

    Hiervoor werden vijf giertijen geselecteerd uit een beschikbare dataset (01/08/2023-15/09/2023) met stroombeelden uit de HF-radar opmetingen. De vijf geselecteerde giertijen werden bovendien kunstmatig versterkt door de dwarscomponten in het vectorveld met 20% of 50% te verhogen. Op die manier werden er 15 stroombeelden bekomen waarvoor de nautische hinder bepaald diende te worden.

    De methode die gebruikt werd om de nautische hinder van de stroomvelden op een vaartraject door het Zuidergat te beoordelen betreffen track-controlled vaarsimulaties waarbij het schip langs een vooropgesteld referentietraject geleid wordt door toepassing van roer en schroef (aangestuurd door een track-control algoritme). De beoordeling van de nautische hinder ten gevolge de onderzochte omgevingscondities (in deze studie variërende stroombeelden) wordt geïllustreerd door middel van de afwijking van de vaarpositie ten opzichte van het referentietraject.

    De analyse werd uitgevoerd voor twee types containerschepen (ULCS en Panamax) en voor opvarende en afvarende vaarrichting. De vaarsnelheden en referentietrajecten voor de vier condities werden afgeleid uit AIS-gegevens voor het kalenderjaar 2022.

    De resultaten tonen aan dat met name voor opvaart de impact van de verschillende stroombeelden op de vaartrajecten divers is en beïnvloed wordt door een groot aantal factoren zoals: de locatie van de neer ten opzichte van de bocht te Hansweert; de dwarspositie van de neer in de vaarweg; de dwarsstroming in het eerste deel van de neer en de dwarspositie in het tweede deel van de neer. Ook de afmetingen en manoeuvreereigenschappen van het schip blijken een belangrijke invloed te hebben op de ervaren hinder.

    Voor afvaart blijkt de invloed van de onderzochte giertijen meer gematigd en voornamelijk bepaald door de dwarsstroming en stromingsgradiënt ter hoogte van boei 51. Het grootste potentieel voor het toelaten van scheepvaart bij giertijcondities lijkt dan ook in afvaart te liggen.

    De nautische hinder verschilt sterk voor de verschillende onderzochte giertijen waarbij één giertij dat gepaard ging met dwarsstroomwaarschuwing ‘STERK’ zowel in op- als afvaart aanleiding lijkt te geven tot

    aanvaardbare passages.


All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Authors