Skip to main content
Publications | Persons | Institutes | Projects
[ report an error in this record ]basket (1): add | show Print this page

one publication added to basket [285793]
Plasticvervuiling en verhogen efficiëntie bij het ruimen van drijfvuil in het Schelde-estuarium: deelrapport 1. Advies voor het optimaliseren voor het ruimen van drijfvuil
Plancke, Y.; Vandenbruwaene, W.; Vereecken, H.; Verwaest, T.; Mostaert, F. (2017). Plasticvervuiling en verhogen efficiëntie bij het ruimen van drijfvuil in het Schelde-estuarium: deelrapport 1. Advies voor het optimaliseren voor het ruimen van drijfvuil. Versie 4.0. WL Rapporten, 16_092_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 20 pp.
Part of: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , more

Available in  Authors 
Document type: Project report

Keywords
    Dirt
    Hydraulics and sediment > Hydrodynamics > Passive tracers
    Literature and desktop study
    Methods
    Numerical modelling
    Removal
    ANE, Scheldt Estuary [Marine Regions]

Project Top | Authors 
  • Onderzoeksproject plasticvervuiling van de Schelde, more

Authors  Top 
  • Plancke, Y., more
  • Vandenbruwaene, W., more
  • Vereecken, H., more

Abstract
    Doorheen het jaar wordt door Waterwegen & Zeekanaal N.V. drijfvuil uit het Schelde-estuarium gehaald. Momenteel gebeurt dit met behulp van een kraan gemonteerd op een ponton. Dit ponton vaart quasi continu in het estuarium.

    Op basis van een analyse van de stromingskarakteristieken van het Schelde-estuarium, in het bijzonder de getij-afstanden (i.e. de afstand die het water gedurende de eb- en vloedfase kan afleggen) en de verblijftijd (i.e. de benodigde tijd om van punt A tot punt B te gaan onder invloed van de stroming), worden twee mogelijke optimalisaties voorgesteld.

    In het eerste voorstel wordt op een beperkt aantal (maximaal 8) locaties gedurende de volledige ebfase met een "skimmer boat" drijfvuil verzameld die zich dwars over een raai in het estuarium verplaatst. De optimale tussentijd tussen 2 campagnes zal op basis van de vaststelling van de hoeveelheid verzameld drijfvuil moeten bepaald worden.

    Een tweede voorstel maakt gebruik van stationaire pontons waar transportbanden, aangedreven door waterraderen roterend door de eb- en vloedstroming, het drijfvuil in een vergaarbak op het ponton brengen. Potentiële locaties zijn secties tussen brugpijlers waar geen scheepvaart toegelaten is, of meerpalen in het estuarium.


All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Authors