Skip to main content
Publications | Persons | Institutes | Projects
[ report an error in this record ]basket (1): add | show Print this page

one publication added to basket [294100]
Zuid‐Willemsvaart: maximale scheepsafmetingen sluizen 17 en 18: deelrapport 1. Advies
Eloot, K.; Verwilligen, J.; Vantorre, M.; Mostaert, F. (2018). Zuid‐Willemsvaart: maximale scheepsafmetingen sluizen 17 en 18: deelrapport 1. Advies. Versie 4.0. WL Rapporten, 18_013_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 15 + 2 p. bijlagen pp.
Part of: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , more

Available in  Authors 
Document type: Project report

Keywords
    Harbours and waterways > Interaction with structures > Locks > Lock entry / lock exit
    Locks (Waterways)
    België, Zuid-Willemsvaart [Marine Regions]
Author keywords
    Maximale scheepsbreedte

Contact details

Proposer: De Vlaamse Waterweg, more


Authors  Top 

Abstract
    De bouw van nieuwe elektrische binnenvaartschepen op de lijn Budel (NL) - Antwerpen vergt een aftoetsen van de maximale afmetingen (specifiek de scheepsbreedte) voor deze schepen bij passage van de sluizen 17 en 18 op de Zuid-Willemsvaart. Er werd door de Afdeling Algemene Technische Ondersteuning (ATO) een opmeting van de sluiskolken van deze sluizen uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de sluizen in breedte variëren en dat de speling tussen sluismuur en scheepszijde met fender beperkt is (uitgedrukt in centimeters). Aangezien de beschikbare sluisbreedte en de maximale scheepsbreedte die ook nu al toegelaten is, weinig van elkaar verschillen en dus reeds extreem zijn ten opzichte van elkaar, kunnen enkel ervaringsgegevens gebruikt worden voor de evaluatie. Mits een aantal aandachtspunten (verbreden van de sluis waar mogelijk, goede geleiding tussen schip en sluismuur, onder controle houden van windinvloeden) kan het nieuw type schip de sluizen aanlopen.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Authors