De binnenvaart is één van de meest milieuvriendelijke en economisch verantwoorde transportmodi, waar bovendien nog veel capaciteit vrij is. Om de binnenvaartsector te promoten en meer potentiële schippers aan te trekken werd o.a. een binnenvaartsimulator gebouwd te Sint-Niklaas door Promotie Binnenvaart Vlaanderen in samenwerking met het Waterbouwkundig Laboratorium. Opdat deze simulator het scheepsgedrag zo realistisch mogelijk zou weergeven is onderzoek nodig naar dit vaargedrag.Sinds 1992 bevindt zich op het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) een sleeptank voor manoeuvres in ondiep water. Op deze sleeptank kunnen scheepsmodellen beproefd worden op schaal zodat het gedrag van deze schepen opgemeten kan worden. Het WL is tegenwoordig in het bezit van twee schaalmodellen van binnenschepen, namelijk een Rijnklasse schip en een estuair schip. Bedoeling van de opdracht is het gedrag van deze binnenschepen te modelleren.
De opdracht bestaat uit het leveren van wetenschappelijke bijstand voor het voorspellen van het manoeuvreergedrag van deze binnenvaartschepen en wordt opgesplitst in de volgende deelopdrachten:
1.Deelopdracht A: Literatuuronderzoek + toekomstvisie
2.Deelopdracht B: Verzamelen data andere instituten
3.Deelopdracht C: Opstellen en begeleiden proevenprogramma estuair schip
4.Deelopdracht D: Modelleren vaargedrag van de binnenschepen
5. Deelopdracht E: Ondersteuning probabilistisch toelatingsbeleid m.i.v. estuaire schepen