Demervallei: hydrodynamische modellering natuurscenario
Bogman, P.; Smets, S.; Verwaest, T.; Mostaert, F. (2012). Demervallei: hydrodynamische modellering natuurscenario. versie 2.0. WL Rapporten, 12_089. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. III, 17 pp.
Part of: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , more
|
Available in | Authors |
|
Document type: Project report
|
Keywords |
Flood mapping Numerical modelling Water management > Hydraulics > Hydrodynamic models Water management > Water policy > Policy support Belgium, Demer R. [Marine Regions]
|
Author keywords |
Terugkeerperiode; Natuurscenario; Mike11 |
Contact detailsProposer: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Waterwegen en zeekanaal NV; Afdeling Zeeschelde , more
Abstract |
In opdracht van W&Z werd het Natuurscenario (NAT scenario) gemodelleerd in het kader van het project Demervallei. Dit is een alternatief scenario dat meegenomen wordt in de scoping van de plan- MER(Haecon et al., 2006 en Bogman et al., 2009). De voornaamste verschillen tussen het NAT scenario en het FIN+ scenario zijn:- Het hanteren van de Demerbathymetrie uit 1954 zoals ook werd doorgevoerd in het MAX scenario van de OPD-studie (Haecon et al., 2006) - Het uitschakelen van de huidige Demerbedding, die ter hoogte van de in te schakelen oude meanders, als een bypass blijft fungeren in FIN+ - De bouw van twee veiligheidsstuwen op de Demer ter bescherming van Aarschot en Zichem. Er werd een NAT scenario en een NAT+ scenario opgesteld. Het NAT scenario veroorzaakt grote opstuwingen van 2 tot 3 meter opwaarts de veiligheidsstuw te Aarschot en van 0.5 tot 1 meter opwaarts de veiligheidsstuw te Zichem. Het NAT+ scenario heeft gelijkaardige resultaten maar de opstuwingen opwaarts Aarschot zijn ongeveer 1 meter lager dan in NAT. In beide scenario’s veroorzaakt de Demerbathymetrie 1954 sterke opstuwing ter hoogte van het Molenstedebroek (opwaarts Zichem) die doorwerkt naar opwaarts tot in Diest. Hierdoor kunnen bij een grote was (type T100) kritieke overstromingen in centrum Diest niet uitgesloten worden. Naar veiligheid toe lijken de scenario’s NAT en NAT+ niet goed te scoren. Om de veiligheidsimpact correct te kunnen kwantificeren dient een risico analyse uitgevoerd te worden met eventueel ook aandacht voor bijkomende veiligheidsdijken. Dit werd in deze studie niet gedaan. |
|