Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [124321] | |
Scheepsafhankelijkheid bij wiskundige modellering van oevereffecten Desmidt, P. (2008). Scheepsafhankelijkheid bij wiskundige modellering van oevereffecten. Ir Thesis. Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen: Gent. xiii, 223 pp.
|
Thesis info:
|
Beschikbaar in | Auteur |
| |
Documenttype: Doctoraat/Thesis/Eindwerk |
Trefwoorden |
Lateral forces Modelling Models > Mathematical models Models > Scale models Quays |
Author keywords |
|
Auteur | Top | |
|
Abstract |
In hoofdstuk 1 wordt het verschijnsel van de oevereffecten verklaard. Ook wordt er uitgewijd over het squat-verschijnsel, dat de krachtwerkingen op het schip door oevereffecten zal versterken. Er wordt eveneens een overzicht gegeven van de belangrijkste parameters die een invloed zullen hebben op de krachtwerkingen. Hoofdstuk 2 handelt over de modelproeven die uitgevoerd worden om een beter inzicht te krijgen in het effect dat de verschillende parameters hebben op de oevereffecten. Er wordt een beschrijving gegeven van de proefopstelling en de proevenprogramma's van het Waterbouwkundig Laboratorium en Hydrologisch Onderzoek te Borgerhout. Eveneens worden de proevenprogramma's besproken van enkele andere onderzoeksinstellingen, waarvan bruikbare resultaten gepubliceerd zijn in gespecialiseerde literatuur. In hoofdstuk 3 worden de belangrijkste beïnvloedende parameters in detail bestudeerd. Er wordt nagegaan wat hun invloed op de dwarskracht en het giermoment is en op welke manier dit in een wiskundig model tot uiting kan komen. Hoofdstuk 4 gaat dieper in op dit wiskundig model. Een recent wiskundig model wordt voorgesteld en gevalideerd met behulp van de beschikbare modelproeven. Vervolgens worden enkele voorstellen gedaan die het geldigheidsdomein van het model uitbreiden. Deze worden op hun beurt gevalideerd. Hoofdstuk 5 ten slotte geeft een algemene samenvatting van dit werk. |
Top | Auteur |