Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
one publication added to basket [126012] |
Ecologische studie containerkaai/dok-west (Waaslandhaven). Onderzoek naar de ecologische effecten van de aanleg van een containerdok langs de Linker Schelde-oever nabij Doel, en de mogelijkheden voor het inpassen van een natuurontwikkelingsplan in en rond de Waaslandhaven
De Block, M.; Meire, P.; Hoffmann, M.; Ysebaert, T.J. (1998). Ecologische studie containerkaai/dok-west (Waaslandhaven). Onderzoek naar de ecologische effecten van de aanleg van een containerdok langs de Linker Schelde-oever nabij Doel, en de mogelijkheden voor het inpassen van een natuurontwikkelingsplan in en rond de Waaslandhaven. Rapport Instituut voor Natuurbehoud, IN.98.12. Instituut voor Natuurbehoud: Brussel. 156 pp.
Deel van: Rapport Instituut van het Instituut voor Natuurbehoud. Instituut voor Natuurbehoud: Brussel.
| |
Trefwoorden |
Development projects Environmental effects Recovery België, Zeeschelde, Haven van Antwerpen, Waaslandhaven [Marine Regions] Brak water |
Auteurs | | Top |
- De Block, M.
- Meire, P.
- Hoffmann, M.
- Ysebaert, T.J.
|
|
|
Abstract |
Om de verwachte toename van de containertrafiek in de haven van Antwerpen te kunnen opvangen is er behoefte aan een uitbreiding van het aantal containerterminals langsheen de Schelde. Na een uitgebreide studie bleek de realisatie van een getijdendok ten Zuiden van Doel het meest waardevolle alternatief te zijn. In deze studie wordt in deel I nagegaan wat de effecten hiervan zijn op het aquatisch milieu van de Beneden Zeeschelde, met name op het macrozoöbenthos, en op het terrestrisch milieu. Daarna worden in deel II voorstellen gedaan om de negatieve effecten van de aanleg van het dok en de uitbreiding van het havengebied in zijn geheel op de natuur te beperken en waar mogelijk de natuurfunctie van het gebied te vergroten. Hiertoe wordt eerst een uitgebreide studie van de huidige biologische waarden van het volledige havengebied op Linker Oever besproken waarna een globaliserend natuurontwikkelingsplan wordt voorgesteld. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.