Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [392812] | |
Scheldebekken - Sigmaplan: overzicht ontwerp breuksteensorteringen Verelst, K.; Visser, K.P. (2024). Scheldebekken - Sigmaplan: overzicht ontwerp breuksteensorteringen. Versie 3.0. WL Rapporten, 21_066_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VI, 23 pp. https://dx.doi.org/10.48607/250
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Hydraulic structures > Erosion protection > Rock Literature > Publications > Literature reviews Literature and desktop study Riprap België, Schelde R. [Marine Regions] |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Contactgegevens
Opdrachtgever: De Vlaamse Waterweg
Auteurs | Top | |
Abstract |
Voor deze verschillende ontwerpstudies is eerst een overzicht gegeven van de toegepaste hydraulische randvoorwaarden en de op basis daarvan voorgestelde breuksteensorteringen. Met betrekking tot de voorgestelde breuksteensorteringen in de Zeeschelde zelf wordt vastgesteld dat in het afwaartse gedeelte van de Zeeschelde, in de zone tussen Fort Lillo en Liefkenshoek, golfklap ten gevolge van windgolven de maatgevende hydraulische belasting is. In het meer opwaartse gedeelte van de Schelde zijn de windgolven eerder beperkt en is vooral de stroming in de Schelde de maatgevende hydraulische belasting. Onder invloed van golfklap ten gevolge van windgolven worden beduidend hogere breuksteendiameters bepaald dan volgt uit de dimensionering onder invloed van stroming in de Schelde. Wat betreft de dimensionering onder invloed van stroming in de Schelde volgt voor bijna alle gedeelten van de Schelde eenzelfde maatgevende stroomsnelheid. Echter, de voorgestelde breuksteensortering is niet dezelfde voor al deze gedeelten van de Schelde. Dit kan verklaard worden door de verschillende lokale condities. In sommige studiegebieden wordt de stroomsnelheid nog vermenigvuldigd met een verhogingsfactor/krommingscoëfficiënt omwille van de ligging in een bocht, bij andere studiegebieden is de turbulentie verhoogd om invloed van palen in de Schelde in rekening te brengen, geeft een beduidend lagere waterdiepte aanleiding tot grotere breuksteensortering of worden beduidend grotere breuksteensortering berekend omwille van de grotere stroomsnelheden ten gevolge van hoofdschroef en boegschroef van voorbijvarende schepen. Met betrekking tot de breuksteensorteringen voorgesteld voor de ringdijken van GOG-GGG gebieden wordt vastgesteld dat golfklap ten gevolge van windgolven de maatgevende hydraulische belasting is boven golfoploop ten gevolge van windgolven en langsstroming. De berekende golfhoogte is afhankelijk van de grootte van het gebied en de oriëntatie van de ringdijk, maar ook van het type gebied. De voorgestelde breuksteensortering die aan de hand van deze golfhoogtes berekend wordt is hierbij ook zeer sterk afhankelijk van de taludhelling van de ringdijk. Bij een steilere taludhelling worden beduidend hogere breuksteensorteringen voorgesteld. Daarnaast zijn nog enkele opmerkingen met betrekking tot de bepaling van de hydraulische belastingen en de dimensionering van de breuksteenbekleding geformuleerd. |
Top | Auteurs |