Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
Voorontwerp van een vrachtschip voor de estuaire vaart: E.S. SAFREST
Coppens, S.; Goossens, S.; Van Nuffel, F. (2003). Voorontwerp van een vrachtschip voor de estuaire vaart: E.S. SAFREST. Ir Thesis. Universiteit Gent. Afdeling Maritieme Techniek: Gent. Vol. 1 (139 p.); Vol. 2 (154 p. appendices); Vol. 3 (plans) + CD-ROM pp.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
|
Documenttype: Doctoraat/Thesis/Eindwerk
|
Trefwoorden |
Preliminary design Strength
|
Author keywords |
Estuary ships; Estuaire schepen |
Auteurs | | Top |
- Coppens, S.
- Goossens, S.
- Van Nuffel, F.
|
|
|
Abstract |
Met dit voorontwerp willen we het iteratief proces voor het ontwerpen van een estuair schip starten. We proberen alle aspecten te bekijken en het proces minstens 1 maal te doorlopen.Uitgaande van voorbeeldschepen wordt er een rompvorm bepaald. Het grootspant wordt ontworpen en de weerstandsmomenten en het dwarskrachtenmiddelpunt worden berekend. We bekijken verder wringing van het schip en de benodigde motoren en propulsie worden gekozen. Aan de hand van een berekening van het leeggewicht van het schip en het vastleggen van een aantal ladingscondities wordt een gewichtsverdeling van het schip bekomen. We controleren de stabiliteit en we simuleren het gedrag van het schip in zeegang. Uiteindelijk controleren we ook de langsscheepse sterkte en zien we dat het parallelle middenschip sterk genoeg is, voor- en achterschip moeten nog nagerekend worden |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.