Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Inschatten van de meet- en modelonzekerheden van hydrologische, hydraulische en GIS data en modellen: samenvatting van resultaten en aanbevelingen voor verder onderzoek Heredia, M.; Van Hoey, S.; Rocabado, I.; Nopens, I.; Glas, H.; Deruyter, G.; De Maeyer, P.; Pereira, F.; Mostaert, F. (2021). Inschatten van de meet- en modelonzekerheden van hydrologische, hydraulische en GIS data en modellen: samenvatting van resultaten en aanbevelingen voor verder onderzoek. Versie 1.0. WL Rapporten, 00_153_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 20 pp. https://dx.doi.org/10.48607/47
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Numerical modelling Risks Uncertainties Water management > Risk > Floods |
Project | Top | Auteurs |
|
Auteurs | Top | |
|
|
|
Abstract |
Ten eerste, een van de hoofddoelstellingen van de eerste phase van het onderzoek was het kwantificeren van onzekerheden binnen het modelleerproces om tot de uiteindelijke onzekerheid op overstromings- en schadekaarten te komen. Daarvoor werd de onzekerheid op maximale waterhoogte en debieten ten gevolge van verschillende onzekerheden bekeken. Ten tweede, dit rapport behandelt de onzekerheid die optreedt bij het bepalen van schade en risico aan de hand van Latis, vertrekkend van overstromingskaarten. Er wordt omschreven hoe men met fouten bij schade- en risicoberekening moet omgaan en er wordt een opsomming gegeven van de verschillende foutbronnen met een inschatting van hun grootte. Verder wordt er een methodologie uitgewerkt om de totale onzekerheid te bepalen, die werd toegepast in een Excel-rekenblad. Bovendien worden de nodige elementen ter identificatie van verder onderzoek m.b.t. de onzekerheden op de volledige modeltrein en de ontwikkeling van een methodologie voorgesteld. |
Top | Auteurs |