De Belgische kustnabije zone wordt gekenmerkt door een aantal zandbanken die nagenoeg parallel aan de kust verlopen. In het kader van deze studie werd de sediment- en morfodynamiek bestudeerd van de Stroombank, de Nieuwpoort Bank en de Baland Bank en werd een vergelijkend onderzoek verricht langsheen de zuidelijke rand van de Vlaamse Banken. Teneinde het sedimentologisch en morfologisch gedrag van een macrotidaal ondiep-water kustsysteem (-5 tot -15 m GLLWS) te bestuderen, werd een geïntegreerde onderzoeksmethodologie opgesteld en dit voor verschillende ruimte- als tijdschalen.
Sedimenttransportberekeningen toonden aan dat de getijdestromingen competent genoeg zijn om het in-situ sediment in beweging en in suspensie te brengen.
Uit de sedimentaire opbouw van het gebied bleek dat de oppervlakkige sedimenten vooral gekenmerkt zijn door fijn tot heel fijne zanden. Opmerkelijk is de correlatie van grovere zanden (> 250 µm) met het voorkomen van grotere bodemstructuren. Sedimentatie van slib kan verwacht worden dieper dan ruwweg -6 m.
Een interactief model wordt voorgesteld ter aanduiding van het behoudsmechanisme van het zandbanken - geulen systeem. Hieruit bleek dat de grovere sedimentfracties zich bevinden aan de basis van de zandbanken resulterend uit een aanrijkingsproces vanuit de geulen. Deze sedimentbuffer wordt hydraulisch gesorteerd en geleidelijk hellingopwaarts getransporteerd door de gecombineerde actie van getij en golven. Deze processen bleken geldig onder veranderende weersomstandigheden.
Windaangedreven stroming is belangrijk in de kustzone. Algemeen gesteld komen de laagste sedimentvolumes overeen met zomer en herfst condities, terwijl de wintermaanden het hoogste volume vertonen en gekenmerkt zijn door een aanrijking van fijnere zandige sedimenten. Versterking van de getijdestroming door meteorologische invloeden in een zelfde richting verhoogt aanzienlijk het sedimenttransport. Uit de temporele metingen bleek tevens dat de duur en de uniformiteit van de meteorologische factoren primeert boven hun sterkte. Het gebied kent een vlug herstel.
Uit de spatiale en temporele differentiatie van het kustsysteem blijkt dat het sedimenttransport langsheen goed afgelijnde transportpaden verloopt. De nabije kustzone is dan ook aanzien als een auto-regulerend sedimenttransportsysteem waarbij een transversaal transport ondergeschikt is aan het kustlangse transport.
Het lijkt aannemelijk dat de kustbanken gevormd zijn onder een hydraulisch regime gelijkaardig aan het hedendaags systeem.