Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ]mandje (1): toevoegen | toon Print deze pagina

one publication added to basket [205472]
A preliminary assessment of the state of preservation of the wreck of the Belgica
Gregory, D.; Jensen, P.; Strætkvern, K.; Lenaerts, T.; Pieters, M. (2011). A preliminary assessment of the state of preservation of the wreck of the Belgica. Relicta (Bruss.) 7: 145-162
In: Relicta: Archeologie, Monumenten- en Landschapsonderzoek in Vlaanderen. Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed: Brussel. ISSN 1783-6425, meer
Peer reviewed article  

Beschikbaar in  Auteurs 

Trefwoorden
    Preservation
    Preservation
    Protective treatments > Preservation
    Wreck recovery
    Marien/Kust

Auteurs  Top 
  • Gregory, D.
  • Jensen, P.
  • Strætkvern, K.

Abstract
    De Belgica, in Noorwegen gebouwd in 1884, heeft in de loop van haar leven verschillende functies gehad, zoals walvisvaarder, schip voor wetenschappelijke expedities, vrachtschip en munitieopslagplaats. Het meest bekend is ze uiteraard als het schip waarmee Adrien de Gerlache de eerste puur wetenschappelijke expeditie naar Antarctica uitvoerde in 1897-1899 en voor verschillende andere Arctische expedities tussen 1905 en 1909. Het schip zonk uiteindelijk in Noorwegen tijdens WO II en werd in 1990 herontdekt door sportduikers uit Harstad.In het kader van een voorstel om het schip (of delen ervan) te bergen werd een voorafgaandelijk stabiliteitsonderzoek van het wrak uitgevoerd. Dit gebeurde om een beter inzicht te verwerven in de bewaringstoestand van het hout van de romp en om te zien of er actieve degradatie plaatsvond door houtborende organismen, zoals paalwormen en paalpissebedden. Daarnaast werden ook beperkte chemische analyses op het hout uitgevoerd als voorbereiding op een mogelijk conservatieprogramma. Dit onderzoek werd ook opgezet als een experiment. De methode die werd ontwikkeld in het Laboratorium voor Conservatie van de Deense nationale musea werd met succes toegepast op een volledig en groot houten scheepswrak in zee.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs