Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ]mandje (1): toevoegen | toon Print deze pagina

one publication added to basket [303633]
Complex project: extra containerbehandelingscapaciteit in het havengebied Antwerpen: achtergronddocumentatie - deelrapport 4. Geïntegreerd onderzoek - deel nautica: beoordeling van de P5-2 en P9 varianten voor een tweede getijdendok
Eloot, K.; Verwilligen, J.; Vantorre, M.; Mostaert, F. (2019). Complex project: extra containerbehandelingscapaciteit in het havengebied Antwerpen: achtergronddocumentatie - deelrapport 4. Geïntegreerd onderzoek - deel nautica: beoordeling van de P5-2 en P9 varianten voor een tweede getijdendok. Versie 5.0. WL Rapporten, 16_117_4. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 23 pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Projectrapport

Trefwoorden
    Harbours and waterways > Ship motion > Fairway and harbour design
    Literature data / expert judgement
Author keywords
    ULCS; Toegankelijkheid; Bouwsteen tweede getijdendok

Project Top | Auteurs 
  • Complex project extra containerbehandelingscapaciteit Antwerpen: nautisch vooronderzoek, meer

Contactgegevens

Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW), meer


Auteurs  Top 
  • Eloot, K., meer
  • Verwilligen, J., meer
  • Vantorre, M.
  • Mostaert, F., meer

Abstract
    Dit rapport beschrijft de beoordeling op basis van bedenkingen en een nautische screening voor de P5-2 variant en de P9 varianten voor een tweede getijdendok. De P5-2 variant is een Saeftinghedok met een zwaaizone in het dok terwijl de P9 varianten een tweede getijdendok voorstellen loodrecht op het Deurganckdok met of zonder een knik in de doklayout. De beoordeling werd gemaakt door verschillende experten uit de (Vlaamse) nautische ketenwerking. Er werd geconcludeerd dat de variant P5-2 en de variant P9-0 op basis van de nautische screening van de bouwstenen volgens een microscopische en macroscopische benadering ongeveer gelijkwaardig worden beoordeeld. De P9 varianten met knik (P9-3, P9-4 en P9-5) zijn aanzienlijk minder gunstig dan het Deurganckdok. De knik heeft in deze P9 varianten een koerswijziging van ongeveer 60°. Indien men deze hoekverdraaiing verkleint zodat een geknikt dok dichter bij de rechte variant P9-0 komt dan kan men het nadeel enigszins verminderen.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs