Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ]mandje (1): toevoegen | toon Print deze pagina

one publication added to basket [348736]
Dimensionering van de stuwen in de Leie: deelrapport 2. Samenvatting van de resultaten
Pereira, F.; Van Eerdenbrugh, K.; Mostaert, F. (2011). Dimensionering van de stuwen in de Leie: deelrapport 2. Samenvatting van de resultaten. Versie 2.0. WL Rapporten, 711_10. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. 17 pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Projectrapport

Trefwoorden
    Structures > Hydraulic structures > Barrages > Weirs
    Water management > Hydraulics > Hydrodynamic models
    België, Leie R. [Marine Regions]; België, Leie R., Harelbeke [Marine Regions]; België, Leie R., Sint-Baafs-Vijve
Author keywords
    Optimalisatie

Contactgegevens

Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Waterwegen en zeekanaal NV; Afdeling Bovenschelde, meer


Auteurs  Top 
  • Pereira, F., meer
  • Van Eerdenbrugh, K., meer
  • Mostaert, F., meer

Abstract
    In het kader van het project Seine – Schelde worden de stuwen en sluizen op de Leie ter hoogte van Harelbeke en Sint-Baafs-Vijve vernieuwd. Ter ondersteuning hiervan werd de huidige studie uitgevoerd waarin naar een optimaal ontwerp voor de breedte en de drempelpeilen van deze stuwen is gezocht. De optimalisatie werd uitgevoerd in termen van overstromingsrisico en maakte gebruik van genetische algoritmes die al met succes toegepast zijn voor de Dender.
    Tijdens de uitgevoerde simulaties werd geen optimale oplossing gevonden. Dit kan verklaard worden door het feit dat de waterstanden aan de afwaartse kant van het systeem (“Grote Pand”) een bepalende invloed op de overstromingen van het studiegebied hebben terwijl de effecten van de stuwen voelbaar zijn naar opwaarts toe. Bovendien liggen de meeste overstromingsrisicovolle gebieden afwaarts de stuw van Sint Baafs-Vijve.
    Daarom werd er gekozen om verdere analyses uit te voeren: niet met een automatische maar zelf bepaalde discretisatie van de optimalisatievariabelen (breedte en drempelpeil). Uit de resultaten van die simulaties werd geconcludeerd dat de huidige breedte en drempelpeil van beidde stuwen kunnen beschouwd worden als ontwerpbreedte en drempel.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs