Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ]mandje (1): toevoegen | toon Print deze pagina

one publication added to basket [349455]
Mercantile Marine Engineering and Graving Docks Company
De Clercq, L.; Van den Borre, S. (2018). Mercantile Marine Engineering and Graving Docks Company. Antwerp Dry Docks: Antwerpen. ISBN 9789090310923. 204 pp.
Mercantile Marine Engineering and Graving Docks Company

Beschikbaar in  Auteurs 

Trefwoorden
    Dry docks > Graving docks > Drydocks
    België, Zeeschelde, Haven van Antwerpen [Marine Regions]

Auteurs  Top 
  • De Clercq, L.
  • Van den Borre, S.

Abstract
    Ooit werkten bij Mercantile Marine Engineering (het huidige Antwerpse Dry Docks) vijfduizend mensen. Onderzoekers Steven Van den Borne en Lode De Clercq raakten gefascineerd door de verweerde haveninstallaties en hun typisch Antwerpse verhaal. Met het fraai uitgegeven boek “Mercantile Marine Engineering and Graving Docks Company” brengen onderzoekers Steven Van den Borne en Lode De Clercq de geschiedenis in kaart van het scheepsherstelbedrijf dat iedere Antwerpenaar kent als ‘de Mercantile'. Wat begon als een bouwhistorisch onderzoek, groeide uit tot een rijk geïllustreerde studie over het bedrijf dat op zijn toppunt vijfduizend mensen tewerkstelde. Uit de archieven diepten ze maar liefst 240 afbeeldingen op. “Met die beelden willen we een zo breed mogelijk publiek van geïnteresseerden tegemoetkomen”, zegt Van den Borne.
    Hulp kregen de auteurs onder meer van ex-medewerkers (sommigen intussen flink bejaard) die een schat aan informatie over het bedrijf konden delen. Op het toppunt van de activiteit bij Mercantile werkten er vijfduizend mensen. Op die manier wordt het boek ook een studie over sociale geschiedenis, aan de hand van de evolutie die het bedrijf onderging qua succes, activiteit en tewerkstelling.
    Vanaf het najaar van 2017 ging het tot dan toe vrij gaaf bewaarde areaal van bedrijfsgebouwen grotendeels onder de sloophamer in functie van de reconversie van de site. Desondanks koos de huidige bedrijfsleiding resoluut voor het behoud van een aantal waardevolle constructies, door het pomphuis uit 1930 én de voormalige ketelmakerij, smidse en lashal te laten restaureren als een evocatie van bijna negentig jaar bouwgeschiedenis.
    Heeft Van den Borne zelf iets met de haven? “Toen ik eraan begon, zag ik dit nog als een opdracht als een andere. Ik kwam terecht in een wereld die ik niet kende, vol bizarre constructies die tot de verbeelding spreken. Als je die wereld ontdekt, word je verliefd. De site heeft een enorme monumentaliteit, is een gigantisch creatief broeinest. Een heel bijzondere omgeving om in te werken.”

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs