Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ]mandje (1): toevoegen | toon Print deze pagina

one publication added to basket [81540]
Onderzoek watersnood Maas: deelrapport 9. Schademodellering
Waterloopkundig Laboratorium | WL (1994). Onderzoek watersnood Maas: deelrapport 9. Schademodellering. Rijkswaterstaat. Dienst Weg- en Waterbouwkunde: Delft. ii, different pagination pp.

Beschikbaar in  Auteur 

Trefwoorden
    Damage
    Hazards > Weather hazards > Floods
    Methodology
    Modelling
    ANE, Nederland, Maas R. [Marine Regions]

Auteur  Top 
  • Waterloopkundig Laboratorium | WL, meer

Abstract
    Dit rapport bevat een weergave van de methode van schademodellering en het daarbij ontwikkelde instrumentarium.

    De methode voor schademodellering bestaat uit een overstromingsmodel en een schademodel. Het overstromingsmodel berekent welke delen van het projectgebied overstromen ten gevolge van het passeren van een hoogwatergolf.
    Op basis van de overstromingen in het projectgebied wordt de schade ten gevolge van die overstromingen berekend met het schademodel. Het schademodel berekent de schade voor verschillende typen bodemgebruik. Hiertoe is per type bodemgebruik een schadefunctie afgeleid, waarin het verband tussen de overstromingsdiepte en de schade is beschreven. De schadefuncties geven de schade weer die bij een bepaald object of type bodemgebruik optreedt, indien deze overstroomt. De schade hangt af van de overstromingsdiepte: hoe dieper hoe meer schade.

    Als onderdeel van de verschillende strategieën zijn diverse kades in het projectgebied gedefinieerd. Elke kade heeft een instelbaar beschermingsniveau. Het schademodel berekent de schadereductie door toepassing van bekading in strategieën, rekening houdend met het beschermingsniveau van de bekading in relatie tot de hoogte van de rivierafvoer.
    De schadereductie is gerelateerd aan de verwachtingswaarde van schade bij hoge rivierafvoeren. Hiertoe is voor een aantal rivierafvoeren de schade bepaald. Door de schade bij hoge afvoeren te koppelen aan het kansinterval van het optreden van die afvoeren, ontstaat de Contante Waarde van schade.

    Het schademodel is ontwikkeld in de vorm van een instrumentarium. Hierbij is gebruik gemaakt van een Geografisch Informatie Systeem (GIS); een systeem waarmee (grote hoeveelheden) geografisch georiënteerde gegevens kunnen worden beheerd, geanalyseerd, bewerkt en gepresenteerd.
    Het ontwikkelde instrumentarium is gebruikt bij:

    • de inventarisatie en analyse van de gegevens van de in december 1993 opgetreden schaden ter bepaling van de in het schademodel gebruikte schadefuncties,
    • de visualisatie van berekende overstromingen,
    • de berekening en visualisatie van schade ten gevolge van de overstromingen,
    • de effectbepaling van strategieën.

    Het overstromings- en schademodel is gebruikt voor het berekenen van overstromingseffecten (aantal personen met 'natte voeten', aantal slachtoffers, Contante Waarde van overstromingsschade) van maatregelen en strategieën.

    Een gedetailleerde beschrijving van de resultaten van het instrumentarium voor schademodellering is te vinden in Deelrapport 13 ('Ontwikkeling van Strategieën').

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteur