Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ] Print deze pagina

Onderzoeksgroep Agro-voedingsmarketing en Consumentengedrag (UGent)
www.ugent.be/bw/agricultural-economics/en/research

Engelse naam: Research group Agro-food Marketing and Consumer Behavior
Overkoepelend instituut: Universiteit Gent; Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen; Vakgroep landbouweconomie (UGent), meer

Thesaurusterm : Marketing research
MOG-kernwoorden (2) : Vis(sen); Voeding
Adres:
Coupure Links 653
9000 Gent
België

Tel.: +32-(0)9-264 59 27
Fax: +32-(0)9-264 62 46
E-mail:
 Persoon | Projecten 
 
Type: Wetenschappelijk

Persoon  Top | Projecten 

Abstract:
De onderzoeksgroep Agro-voedingsmarketing en Consumentengedrag integreert expertise in de wetenschappelijke disciplines economie, sociologie, agro-voedingsmarketing, consumentengedrag, markt- en marketingonderzoek, risicoperceptie, communicatie, gezondheidsbevordering en gezondheidsopvoeding. Deze expertise is gebleken uit recente kwalitatief hoogstaande studies over consumentengedrag ten aanzien van (zee)voeding, functionele voeding, voedings- en gezondheidsclaims, voedingsetikettering, duurzaamheid en over de rol van gezondheidsgerelateerde informatie op voedselkeuze en voedingsgedrag. De groep heeft uitgebreide expertise in het uitvoeren van interculturele consumentenstudies en was een belangrijke partner met onderzoeks- en beheersverantwoordelijkheden in meer dan 15 door de EU gefinancierde onderzoeksprojecten. Dit omvat betrokkenheid bij de geïntegreerde EU-FP6-projecten SEAFOODplus, TRUEFOOD, QPORKCHAINS en PROSAFEBEEF, de EU-FP7-samenwerkingsprojecten EATWELL, FOODRISC, ACROPOLIS, SOLID, CLYMBOL, ECsafeSEAFOOD, PHYTOME en FOODINTEGRITY en de EU-H2020-projecten PROMISS, PROFUTURE, SEAFOODTOMORROW en ECsafeSEAFOOD. Binnen het domein zeevoedsel richt de onderzoeksgroep zich op:
  • consumentenacceptatie van technologische innovatie in de (zee)voedselketen;

  • trends en veranderingen in de (zee)voedselkeuzes van consumenten;

  • effecten van ethische en duurzaamheidsoverwegingen van consumenten en burgers;

  • effecten van communicatie en etikettering op de (zee)voedselkeuze;

  • perceptie van veiligheid, gezondheid en duurzaamheid van (zee)voedsel en (zee)voedselproductie.

Projecten (3)  Top | Persoon 
  • Geïntegreerde evaluatie van mariene voedinsmiddelen: voedingswaarde, veiligheid en consumptieperceptie, meer
  • Marine@Ugent: UGent Marine Sciences Center of Excellence, meer
  • SEAFOODPLUS: Health improving, safe seafood of high quality in a consumer fork-to-farm concept, meer

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Persoon | Projecten