Engelse naam: Research group Agro-food Marketing and Consumer Behavior
Overkoepelend instituut: Universiteit Gent; Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen; Vakgroep landbouweconomie (UGent), meer
Thesaurusterm : Marketing research
MOG-kernwoorden (2) : Vis(sen); Voeding
Adres: Coupure Links 653
9000 Gent België
| | Tel.: +32-(0)9-264 59 27
Fax: +32-(0)9-264 62 46
E-mail:
|
| |
Type: Wetenschappelijk
|
1 Directeur: Hoofd van de onderzoeksgroep/afdeling 2 Mariene onderzoeker: Is werkzaam in deze groep en treedt op als (co)auteur in minstens één mariene publicatie in de laatste 5 jaar. 3 Gespecialiseerd personeel: Levert administratieve of technische ondersteuning aan het zeewetenschappelijk onderzoek.
Abstract: |
De onderzoeksgroep Agro-voedingsmarketing en Consumentengedrag integreert expertise in de wetenschappelijke disciplines economie, sociologie, agro-voedingsmarketing, consumentengedrag, markt- en marketingonderzoek, risicoperceptie, communicatie, gezondheidsbevordering en gezondheidsopvoeding. Deze expertise is gebleken uit recente kwalitatief hoogstaande studies over consumentengedrag ten aanzien van (zee)voeding, functionele voeding, voedings- en gezondheidsclaims, voedingsetikettering, duurzaamheid en over de rol van gezondheidsgerelateerde informatie op voedselkeuze en voedingsgedrag. De groep heeft uitgebreide expertise in het uitvoeren van interculturele consumentenstudies en was een belangrijke partner met onderzoeks- en beheersverantwoordelijkheden in meer dan 15 door de EU gefinancierde onderzoeksprojecten. Dit omvat betrokkenheid bij de geïntegreerde EU-FP6-projecten SEAFOODplus, TRUEFOOD, QPORKCHAINS en PROSAFEBEEF, de EU-FP7-samenwerkingsprojecten EATWELL, FOODRISC, ACROPOLIS, SOLID, CLYMBOL, ECsafeSEAFOOD, PHYTOME en FOODINTEGRITY en de EU-H2020-projecten PROMISS, PROFUTURE, SEAFOODTOMORROW en ECsafeSEAFOOD. Binnen het domein zeevoedsel richt de onderzoeksgroep zich op:
- consumentenacceptatie van technologische innovatie in de (zee)voedselketen;
- trends en veranderingen in de (zee)voedselkeuzes van consumenten;
- effecten van ethische en duurzaamheidsoverwegingen van consumenten en burgers;
- effecten van communicatie en etikettering op de (zee)voedselkeuze;
- perceptie van veiligheid, gezondheid en duurzaamheid van (zee)voedsel en (zee)voedselproductie.
|
Projecten (3) |
Top | Persoon |
- Geïntegreerde evaluatie van mariene voedinsmiddelen: voedingswaarde, veiligheid en consumptieperceptie, meer
- Marine@Ugent: UGent Marine Sciences Center of Excellence, meer
- SEAFOODPLUS: Health improving, safe seafood of high quality in a consumer fork-to-farm concept, meer
|
|