DVW regio Centraal plant de renovatie van de rails van de onderrolwagen van de roldeuren van de sluist te Wintam op te starten omdat de rails zelf in (zeer) slechte staat zijn.
Aangezien de sluis te Wintam de enige toegang is tot het Zeekanaal Brussel-Schelde is het onmogelijke deze voor lange tijd droog te zetten. Bijgevolg wordt voorzien een drooglegkuip boven de rails te plaatsen, zoals in het verleden reeds is uitgevoerd in de Kallosluis en de Vandammesluis. EBS voert het ontwerp van de drooglegkuip uit.
De voorgestelde oplossing impliceert echter een tijdelijke vermindering van de waterdiepte in de sluis met ca. 1.5 m. De zeesluis te Wintam heeft een breedte van 25 m en schepen tot een breedte van 24 m kunnen deze sluis invaren. Vooral bij diepliggende schepen (diepgang 8.5 m) en breedte 24.0 m ondervinden de loodsen blijkbaar nu al weerstand bij het binnenvaren van de sluis.
Gelet op de nauwe sectie vraagt DVW aan WL om de hydraulische krachten bij binnenvaren van de sluis (ten gevolgen van retourstroming) en krachten als gevolg van de schroefwerking op de droogzetkuip in te schatten.
WL zal deze krachten inschatten op basis van literatuurformules voor bepaling van stroomsnelheid aan de bodem ten gevolge van retourstroming en stroming ten gevolge van de schroefstraal van het schip. Daarna worden deze snelheden omgerekend naar een kracht op de drooglegkuip.
De berekeningen zullen uitgevoerd worden in de eerste helft van januari 2024.