Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ] Print deze pagina

Aanpassing oever- en bodembescherming brug over de IJzer te Diksmuide

Identifier financieringsorganisatie: WL 23_105 (Other contract id)
Hoofdfinancieringscodes: 5114 - Departement Mobiliteit en Openbare werken
Periode: November 2023 tot September 2024
Status: Afgelopen

Thesaurustermen Brugpijlers; Gepenetreerde breuksteen; Hydraulische structuren; Literatuur- en desktoponderzoek; Sizing
 Instituten | Publicatie | Datasets 

Instituten (2)  Top | Publicatie | Datasets 
  • Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), meer, uitvoerder
  • Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Expertise Beton en Staal’, meer, opdrachtgever

Abstract

In opdracht van EBS heeft WL in 2018 een ontwerp van de oever- en bodembescherming voor een nieuwe brug over de Ijzer te Diksmuide uitgevoerd. Hierbij werd voorzien om onder de brug het originele bodempeil van de Ijzer op +0.095 mTAW en de originele taludhelling 6/4 van de Ijzer te herstellen en deze te stabiliseren met een oeverbescherming. Het ontwerp van de bodembescherming door WL werd gerapporteerd in project 17_113.

Bij het verdere ontwerp van de brug is gebleken dat het dwarsprofiel van de Ijzer niet al te veel aangepast mag worden. Om die reden werd door EBS voorgesteld om het huidige bodempeil van de Ijzer te behouden op 0.090 mTAW, om onder het normaal waterpeil enkel de linkeroever met taludhelling 8/4 van de rivier te verstevigen met breuksteen gepenetreerd met colloïdaal beton en om boven het normaal waterpeil aan beide oevers riettegels te voorzien. Op een overleg met EBS dd. 20/11/2023 is gebleken dat de taludhelling van de linkeroever ondertussen gewijzigd is naar een taludhelling ca. 6/4.

EBS stelt de vraagt met betrekking tot dit ontwerp het volgende:

  1. Is dit een aanvaardbaar ontwerp?
  2. Hoe ver moet de breuksteensortering gepenetreerd met colloïdaal beton doorlopen in het dwarsprofiel van de Ijzer?

Initieel was het de bedoeling deze vraag als info-vraag te beantwoorden, maar omdat er toch wel wat wijzigingen zijn in de voorgestelde oever- en bodembescherming wordt hier een klein adviesrapportje voor opgemaakt.


Datasets (2)  Top | Instituten | Publicatie 
  • Verelst, K. (2024). Brug IJzer Diksmuide: Resultaten dimensionering oever- en bodembescherming. [Dataset] Waterbouwkundig Laboratorium, meer
  • Verelst, K. (2024). Brug IJzer Diksmuide: resultaat bepaling hydraulische belasting bodem [Dataset]. Waterbouwkundig Laboratorium, meer

Publicatie  Top | Instituten | Datasets 
  • Verelst, K.; Visser, K.P. (2024). Brug over de IJzer te Diksmuide: Aanpassing ontwerp oever- en bodembescherming. Versie 4.0. WL Rapporten, 23_105_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VI, 15 pp. https://dx.doi.org/10.48607/256, meer

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Instituten | Publicatie | Datasets