Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ] Print deze pagina

Meettechniek positiebepaling schip in sluis

Identifier financieringsorganisatie: WL 19_084 (Other contract id)
Hoofdfinancieringscodes: 5114 - Departement Mobiliteit en Openbare werken
Periode: Augustus 2019 tot Februari 2025
Status: Gestart

Thesaurustermen Haalbaarheidsstudies; Hydraulische structuren; Meetmethoden; Sluizen
 Instituten | Publicaties 

Instituten (2)  Top | Publicaties 

Abstract

Achtergrond: Een schip dat genivelleerd wordt in een sluiskolk zal ten gevolge van het vullen- of ledigen krachten ondervinden. De krachten in de trossen mogen hierbij niet te groot worden. KUSTWATCON ziet nood voor een meetopstelling waarmee op een efficiënte en ook veilige wijze de krachten op een schip in een kolk opgemeten worden. Deze metingen kunnen gebruikt worden als validatie van een ontwerp maar ook ingezet worden voor de optimalisatie van bestaande sluizen, bv in kader van een renovatie, een vermoeden van te grote krachten of een wens om de nivellering te versnellen.  

In het verleden werd hiervoor door WL de waterspiegelhelling in de kolk opgemeten door middel van druksensoren aan een koord achterin de laddernissen op te hangen. Een dergelijke meting geeft een indicatie van de langskracht op een schip waarvan de locatie van boeg en hek overeenkomt met de positie van druksensoren. Deze meting is onvoldoende nauwkeurig voor het opmeten voor de langskracht op schepen met beperkte lengte alsook voor het opmeten van de dwarskracht. Metingen van de kracht in de trossen zijn vooralsnog niet uitgevoerd en zijn voor binnenvaartsluizen ook niet eenvoudig uit te voeren (omdat in veel situaties de trossen verstoken worden of bevestigd worden aan drijvende bolders). In het verleden is ook getracht om het WL-toestel voor het opmeten van de bewegingen van een schip in te zetten voor het meten van de bewegingen van een schip in een binnenvaartsluis. Dit was niet geheel succesvol omdat het gps- signaal verstoord werd door de zijwanden en anderzijds dient voor elke meting het schip betreden te worden.  

Het doel van dit project is om een innovatieve meettechniek te ontwikkelen voor het opmeten van een schip in een sluiskolk. Om te zorgen dat de metingen veilig en efficiënt uitgevoerd kunnen worden dient de meting contactloos of zo contactloos mogelijk te zijn. Alsook moet de meting geschikt zijn voor het opmeten van zowel schepen met beperkte lengte als voor schepen met een lengte gelijk aan de nuttige sluiskolk lengte alsook voor het opmeten van de dwarskracht.

Omdat dit een innovatief project betreft en er een bezorgdheid was tot problemen mbt voorkennis bij het uitbesteden van POC's werd een PIO aanvraag ingediend. Deze aanvraag werd goegekeurd waarna het consultancy bedrijf Verhaert een tech scouting en markt consultatie heeft uitgevoerd. Het resultaat hiervan is dat het volledig contactloos meten zowel naar nauwkeurigheid als naar verwerking uitdagend is. 

Voorjaar 2022 werd een aanbesteding opgemaakt voor het uitvoern van 3 POC's. 

2 volledig contactloos

1 met beperkt fysiek contact .

Doel is om na uitvoeren van deze POC's gericht een aanbesteding te kunnen uitschrijven om dergelijke metingen as a service uit te voeren.  


Publicaties (2)  Top | Instituten 
  • Vercruysse, J.B.; Verelst, K.; Schrijvers, S. (2024). Development of a new measurement tool for validating lock levellings. Version 4.0. FH reports, 19_084_2. Flanders Hydraulics: Antwerp. VI, 34 + pp. https://dx.doi.org/10.48607/272, meer
  • Vercruysse, J.B.; Verelst, K.; López Castaño, S.; Wolput, Ben, B.; Depreiter, D.; Schrijvers, S. (2024). Ontwikkeling meetopstelling voor het opmeten van scheepsbewegingen. Versie 4.0. WL Rapporten, 19_084_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 47 + 4 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/271, meer

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Instituten | Publicaties