Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ]mandje (0): toevoegen | toon Print deze pagina

Tweede sluis Waaslandhaven: opmaak numeriek modelinstrumentarium voor vul- en ledigingssysteem
De Mulder, T.; Vercruysse, J.B.; Verelst, K.; Mostaert, F. (2007). Tweede sluis Waaslandhaven: opmaak numeriek modelinstrumentarium voor vul- en ledigingssysteem. WL Rapporten, 760_03A-2. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. 18 + 51 p. bijlagen pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer

Toegangsrechten: Niet publiek

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttypes: Eindrapport; Projectrapport

Trefwoorden
    Forces
    Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system
    Numerical modelling
    Numerical models
    België, Zeeschelde, Haven van Antwerpen, Waaslandhaven [Marine Regions]
    Brak water

Contactgegevens

Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Maritieme Toegang, meer


Auteurs  Top 
  • De Mulder, T., meer
  • Vercruysse, J.B., meer
  • Verelst, K., meer
  • Mostaert, F., meer

Abstract
    In het kader van het ontwerp van een Tweede sluistoegang tot de Waaslandhaven, wordt een nume-riek modelinstrumentarium opgemaakt om het ontworpen vul- en ledigingssysteem te toetsen aan de ontwerpcriteria inzake vul- en ledigingstijden, stijg- en daalsnelheden van het waterpeil in de kolk, stroomsnelheden in de omloopriolen en troskrachten voor de aangemeerde schepen. Net zoals bij de Berendrecht- en de Zandvlietsluis, wordt gekozen voor een vul- en ledigingssysteem bestaande uit korte omloopriolen in de sluishoofden.

    In dit rapport worden zowel modellen voor de waterbeweging in de omloopriolen als voor de water-beweging in de sluiskolk opgemaakt. Naast de modellen voor de nieuwe sluis, worden ook voor de Berendrecht- en de Zandvlietsluis gelijkaardige modellen opgemaakt. Vermits voor de bestaande sluizen meetgegevens beschikbaar zijn om de modellen af te regelen en te valideren, wordt een in-druk verkregen over de mogelijkheden en beperkingen van dergelijke modellen. Bovendien wordt op deze wijze een indirecte afregeling van de modellen voor de nieuwe sluis mogelijk. Het toetsen van het ontworpen vul- en ledigingssysteem van de nieuwe sluis aan de ontwerpcriteria - d.m.v. simulaties met het numerieke modelinstrumentarium - is het onderwerp van een apart rapport.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs