Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ]mandje (0): toevoegen | toon Print deze pagina

Zeeschelde ‐ Tijarm Zwijnaarde: hydraulische impact oeverherstelling en dimensionering oeverbescherming
Verelst, K.; Vanderkimpen, P.; Visser, K.P.; Mostaert, F. (2018). Zeeschelde ‐ Tijarm Zwijnaarde: hydraulische impact oeverherstelling en dimensionering oeverbescherming. Versie 5.0. WL Rapporten, 17_079_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. 11 pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Projectrapport

Trefwoord
    Hydraulic structures > Dikes, shores and other flood defenses > Erosion protection
Author keywords
    Dimensionering; Opstuwing; Oeverbekleding

Project Top | Auteurs 
  • Oeververdediging Sigmaplan tijarm Zwijnaarde, meer

Contactgegevens

Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Waterwegen en zeekanaal NV; Afdeling Zeeschelde, meer


Auteurs  Top 
  • Verelst, K., meer
  • Vanderkimpen, P., meer
  • Visser, K.P., meer
  • Mostaert, F., meer

Abstract
    Aan de rechteroever van de Tijarm van de Schelde te Zwijnaarde is een acute verzakking van de oever waargenomen ter hoogte van de bebouwing. De huidige verdediging met (te kleine) breuksteen is grotendeels weggespoeld waardoor het geotextiel zichtbaar is. Op deze locatie is momenteel geen binnenvaart aanwezig, maar doen zich wel af en toe piekdebieten voor in de richting van de Ringvaart/Zeeschelde.

    Afdeling Zeeschelde van De Vlaamse Waterweg nv heeft reeds een ontwerp gemaakt voor een herstelling van de betreffende oever. Deze herstelling bestaat uit een zandaanvulling met daarop een breuksteenbekleding. Echter de herstelde oever neemt een belangrijk deel van de dwarsdoorsnede van de tijarm in.

    Dit rapport onderzoekt de hydraulische impact met betrekking tot opstuwing en stroomsnelheid in de tijarm van de voorgestelde herstelling en gaat na welke oeverbescherming uit breuksteen nodig is om nieuwe beschadigingen te voorkomen. De opstuwing ten gevolge van de voorgestelde oeverherstelling bedraagt minder dan 1 cm. De maximale stroomsnelheid doorheen de herstelde secties bedraagt 2.3 m/s. Uit de dimensionering van de oeverbescherming volgt dat de in het ontwerp voorgestelde breuksteensortering 10 – 60 kg voldoet.


Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs