Nieuwe Sluis Zeebrugge: impact nieuwe toegang jachthaven op ontwerp overstromingsmaatregelen
Vanneste, D.; Verwaest, T.; Peeters, P. (2022). Nieuwe Sluis Zeebrugge: impact nieuwe toegang jachthaven op ontwerp overstromingsmaatregelen. Versie 3.0. WL Rapporten, 22_078_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 19 pp. https://dx.doi.org/10.48607/144
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
|
|
Beschikbaar in | Auteurs |
|
Documenttype: Projectrapport
|
Trefwoorden |
Coastal protection > Coastal safety against extreme storms > Hydrometeo climate of extreme storms Numerical modelling Wave climate ANE, België, Brugge, Haven van Zeebrugge [Marine Regions]
|
Author keywords |
Jachthaven Zeebrugge; stormmuren; SWAN, Masterplan Kustveiligheid |
Project | Top | Auteurs |
- Ondersteuning Nieuwe Sluis Zeebrugge continued, meer
|
ContactgegevensOpdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Maritieme Toegang , meer
Abstract |
In het kader van het ontwerp van de Nieuwe Sluis Zeebrugge wordt een verplaatsing van de toegang tot de Jachthaven in noordelijke richting voorgesteld. Vermits dit een eventuele wijziging van het golfklimaat in de Jachthaven met zich mee kan brengen, dewelke reeds gebruikt werd in het ontwerp van de stormmaatregelen rond de Jachthaven in het kader van het Masterplan Kustveiligheid (MPKV), dringt een verificatie van de ontwerprandvoorwaarden zich op. In deze studie werd het bestaande SWAN model aangepast voor de situatie met toegang tot de Jachthaven (variante OP5g). Uit de simulaties van het golfklimaat blijkt dat de golfhoogte overal afneemt in de situatie met toegang OP5g t.o.v. de situatie van de bestaande haventoegang, voor een identieke modelopzet in SWAN en dezelfde randvoorwaarden op basis van HR2020. Wanneer de golven met nieuwe haventoegang vergeleken worden met de resultaten op basis van voorgaande SWAN modellering (Gruwez et al., 2012), wordt vastgesteld dat een wijziging van de haventoegang volgens variante OP5g geen nadelige invloed heeft op de randvoorwaarden voor het ontwerp van de stormmuren rond de Jachthaven i.h.k.v. MPKV, opgemaakt in WL-rapport Suzuki et al. (2021). Deze ontwerprandvoorwaarden voldoen m.a.w. aan de gestelde veiligheidseisen bij een 1000-jarige storm na wijziging van de haventoegang volgens variante OP5g |
|