Complex project: extra containerbehandelingscapaciteit in het havengebied Antwerpen: deelrapport 1. Geïntegreerd onderzoek – deel nautica: simulatiestudie voor het alternatief Duplex
Eloot, K.; Verwilligen, J. (2023). Complex project: extra containerbehandelingscapaciteit in het havengebied Antwerpen: deelrapport 1. Geïntegreerd onderzoek – deel nautica: simulatiestudie voor het alternatief Duplex. Versie 5.0. FH reports, 21_043_1. Flanders Hydraulics: Antwerp. VIII, 49 + 52 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/224
Deel van: FH reports. Flanders Hydraulics: Antwerp. , meer
|
|
Beschikbaar in | Auteurs |
|
Documenttype: Projectrapport
|
Trefwoorden |
Harbours and waterways > Manoeuvring behaviour > Bank effects Harbours and waterways > Ship motion > Fairway and harbour design Simulations
|
Author keywords |
ULCS; toegankelijkheid; duplex; realtime simulaties |
Project | Top | Auteurs |
- Complex project Extra containerbehandelingscapaciteit Antwerpen: nautisch onderzoek, uitwerkingsfase, meer
|
ContactgegevensOpdrachtgever: Port of Antwerp-Bruges , meer
Abstract |
Het Duplexalternatief is één van de drie ontwerpen voor een tweede getijdedok naast het Deurganckdok. De alternatieven Boemerang en Winkelhaak zijn eerder geëvalueerd door middel van realtime simulaties, terwijl het Winkelhaakdok ook deel uitmaakte van een realtime verkeerssimulatiestudie met vier Ultra Large Containerschepen (ULCS) in interactie met elkaar in dezelfde virtuele omgeving. Het Duplexalternatief werd onderzocht in 20 simulatieruns die gedurende twee dagen werden uitgevoerd door vier loodsen van het Vlaamse en Nederlandse loodswezen en geassisteerd door een sleepbootloods van Boluda of Antwerp Towage. De toegankelijkheid van een ULCS van 400 m en 430 m is gegarandeerd voor windkrachten beperkt tot maximaal 6 Bft met maximale vloed- en ebstroom. Head in mooring is voornamelijk overwogen maar ook enkele head outbound manoeuvres zijn gerealiseerd. Sleepbootconfiguraties (met ten minste drie sleepboten van 80 ton voor 6 Bft) worden voorgesteld om de ULCS bij deze manoeuvres te assisteren. In toekomstig onderzoek zullen de resultaten van deze individuele manoeuvres worden gebruikt als start voor verkeerssimulaties met vier ULCS in één virtuele omgeving die met elkaar in interactie zijn. |
|