Op- en afvaartregeling voor 8000 (en meer) TEU containerschepen tot de haven van Antwerpen bij een maximale diepgang van 145DM: publiek rapport
Verwilligen, J.; Vantorre, M.; Eloot, K.; Mostaert, F. (2008). Op- en afvaartregeling voor 8000 (en meer) TEU containerschepen tot de haven van Antwerpen bij een maximale diepgang van 145DM: publiek rapport. Versie 2.0. WL Rapporten, 689_04. Waterbouwkundig Laboratorium/Universiteit Gent: Antwerpen. 34 + 1 p. bijlagen pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
| |
Beschikbaar in | Auteurs |
|
Documenttype: Projectrapport
|
Trefwoorden |
Draft Harbours and waterways > Safety > Risk analysis Manoeuvrability Simulation Simulations Vehicles > Surface craft > Ships > Merchant ships > Container ships Water > Shallow water België, Zeeschelde, Haven van Antwerpen [Marine Regions] Brak water |
Author keywords |
Squat; Bank effects; Oevereffecten; Desktop study; Ship-to-ship |
Project | Top | Auteurs |
- Toegang MSC containerschepen bij ontwerp diepgang 14,5 m, meer
|
Abstract |
Dit rapport bevat een overzicht van de activiteiten met betrekking tot onderzoeksproject Mod. 689/4: op- en afvaartregeling voor 8000 en meer TEU containerschepen tot de haven van Antwerpen bij een maximale diepgang van 145 dm.
Het opzet van dit document is het verstrekken van een objectieve, wetenschappelijk gefundeerde evaluatie van de impact van de nieuwe generatie containerschepen tot de haven van Antwerpen.
Hiervoor werd een uitgebreid onderzoek opgestart naar squat, manoeuvreereigenschappen, schip-schip interactie en oeverzuiging. Dit liet toe op realistische wijze het gedrag van de onderzochte schepen in beperkte wateren (vb. Westerschelde) te modelleren.
De uiteindelijke modellering werd toegepast om het gedrag van de onderzochte schepen te evalueren aan de hand van deskstudies en real-time scenariovaarten op de scheepsmanoeuvreersimulatoren van het Waterbouwkundig Laboratorium te Antwerpen. |
|