Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ]mandje (0): toevoegen | toon Print deze pagina

Plasticvervuiling en verhogen efficiëntie bij het ruimen van drijfvuil in het Schelde-estuarium: deelrapport 1. Advies voor het optimaliseren voor het ruimen van drijfvuil
Plancke, Y.; Vandenbruwaene, W.; Vereecken, H.; Verwaest, T.; Mostaert, F. (2017). Plasticvervuiling en verhogen efficiëntie bij het ruimen van drijfvuil in het Schelde-estuarium: deelrapport 1. Advies voor het optimaliseren voor het ruimen van drijfvuil. Versie 4.0. WL Rapporten, 16_092_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 20 pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Projectrapport

Trefwoorden
    Dirt
    Hydraulics and sediment > Hydrodynamics > Passive tracers
    Literature and desktop study
    Methods
    Numerical modelling
    Removal
    ANE, Schelde-estuarium [Marine Regions]

Project Top | Auteurs 
  • Onderzoeksproject plasticvervuiling van de Schelde, meer

Auteurs  Top 
  • Plancke, Y., meer
  • Vandenbruwaene, W., meer
  • Vereecken, H., meer

Abstract
    Doorheen het jaar wordt door Waterwegen & Zeekanaal N.V. drijfvuil uit het Schelde-estuarium gehaald. Momenteel gebeurt dit met behulp van een kraan gemonteerd op een ponton. Dit ponton vaart quasi continu in het estuarium.

    Op basis van een analyse van de stromingskarakteristieken van het Schelde-estuarium, in het bijzonder de getij-afstanden (i.e. de afstand die het water gedurende de eb- en vloedfase kan afleggen) en de verblijftijd (i.e. de benodigde tijd om van punt A tot punt B te gaan onder invloed van de stroming), worden twee mogelijke optimalisaties voorgesteld.

    In het eerste voorstel wordt op een beperkt aantal (maximaal 8) locaties gedurende de volledige ebfase met een "skimmer boat" drijfvuil verzameld die zich dwars over een raai in het estuarium verplaatst. De optimale tussentijd tussen 2 campagnes zal op basis van de vaststelling van de hoeveelheid verzameld drijfvuil moeten bepaald worden.

    Een tweede voorstel maakt gebruik van stationaire pontons waar transportbanden, aangedreven door waterraderen roterend door de eb- en vloedstroming, het drijfvuil in een vergaarbak op het ponton brengen. Potentiële locaties zijn secties tussen brugpijlers waar geen scheepvaart toegelaten is, of meerpalen in het estuarium.


Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs