Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ]mandje (0): toevoegen | toon Print deze pagina

Zuid‐Willemsvaart: maximale scheepsafmetingen sluizen 17 en 18: deelrapport 1. Advies
Eloot, K.; Verwilligen, J.; Vantorre, M.; Mostaert, F. (2018). Zuid‐Willemsvaart: maximale scheepsafmetingen sluizen 17 en 18: deelrapport 1. Advies. Versie 4.0. WL Rapporten, 18_013_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 15 + 2 p. bijlagen pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Projectrapport

Trefwoorden
    Harbours and waterways > Interaction with structures > Locks > Lock entry / lock exit
    Locks (Waterways)
    België, Zuid-Willemsvaart [Marine Regions]
Author keywords
    Maximale scheepsbreedte

Contactgegevens

Opdrachtgever: De Vlaamse Waterweg, meer


Auteurs  Top 

Abstract
    De bouw van nieuwe elektrische binnenvaartschepen op de lijn Budel (NL) - Antwerpen vergt een aftoetsen van de maximale afmetingen (specifiek de scheepsbreedte) voor deze schepen bij passage van de sluizen 17 en 18 op de Zuid-Willemsvaart. Er werd door de Afdeling Algemene Technische Ondersteuning (ATO) een opmeting van de sluiskolken van deze sluizen uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de sluizen in breedte variëren en dat de speling tussen sluismuur en scheepszijde met fender beperkt is (uitgedrukt in centimeters). Aangezien de beschikbare sluisbreedte en de maximale scheepsbreedte die ook nu al toegelaten is, weinig van elkaar verschillen en dus reeds extreem zijn ten opzichte van elkaar, kunnen enkel ervaringsgegevens gebruikt worden voor de evaluatie. Mits een aantal aandachtspunten (verbreden van de sluis waar mogelijk, goede geleiding tussen schip en sluismuur, onder controle houden van windinvloeden) kan het nieuw type schip de sluizen aanlopen.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs