Oostende schaalmodel golfovertopping bij zeer schuine golven: deelrapport 2. Rechte kaaimuur
Willems, M.; Suzuki, T.; Mostaert, F. (2020). Oostende schaalmodel golfovertopping bij zeer schuine golven: deelrapport 2. Rechte kaaimuur. Versie 2.0. WL Rapporten, 18_066_2. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. IX, 64 + 37 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/92
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
|
Beschikbaar in | Auteurs |
|
Documenttype: Projectrapport
|
Trefwoorden |
Coastal protection > Coastal safety against extreme storms > Harbour structures Models > Scale models Physical modelling Wave overtopping ANE, België, Haven van Oostende [Marine Regions]
|
ContactgegevensOpdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust; Afdeling Kust , meer
Abstract |
Afdeling Kust voert een actualisatie uit van de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) voor de overstromingsmaatregelen in de zone Montgomerydok en de zone Station in de haven van Oostende. In dit kader is het van belang om een goede inschatting te maken van de maatregelen die nodig zijn om overstromingen te voorkomen bij een 1000-jarige storm rekening houdend met een zeespiegelstijging over 100 jaar. Afdeling Kust doet een beroep op het Waterbouwkundig Laboratorium om de maatregelen te dimensioneren. Als overstromingsmaatregelen wordt gedacht aan stormmuren op de kaaivlakken en een gehele of gedeeltelijke afsluiting van de ingang van het Montgomerydok. In een eerste rapport (Willems et al., 2019) werd de zone Montgomerydok in detail bestudeerd. In dit rapport worden de zones RNSYC, Churchillkaai en station onderzocht. Al deze zones bestaan als het ware uit een rechte kaaimuur en hebben een golfrichting quasi parallel aan de kaai. Vermits dit een specifieke situatie is waarvoor geen algemeen geldende formules bestaan, wordt de golfovertopping over een rechte kaaimuur bij zeer schuine golven gemodelleerd in een schaalmodel. Vervolgens worden de resultaten toegepast op de te bestuderen zones van de haven van Oostende. Op basis van de metingen op het driedimensionaal schaalmodel in de golftank wordt het minimale kruinpeil van de stormmuren bepaald om te voldoen aan het veiligheidscriterium zoals vastgelegd in het Masterplan Kustveiligheid (overtoppingsdebiet < 1 l/s/m). Uit de schaalmodelproeven kan afgeleid worden dat golfovertopping over de rechte kaaimuren van de zones RNSYC, Churchillkaai en station kan beperkt worden door stormmuren te plaatsen met kruinpeilen die variëren tussen +9.40 m TAW (RNSYC) en +8.50 m TAW (station). Indien de stormmuren op 15 m van de rand geplaatst worden, kan het kruinpeil maximaal 30 cm lager genomen worden. |
|