Overslaan en naar de inhoud gaan
Publicaties | Personen | Instituten | Projecten
[ meld een fout in dit record ]mandje (0): toevoegen | toon Print deze pagina

Zeebrugge - Vandammesluis: optimalisatie openingswet Vlinderkleppen
Vercruysse, J.B.; Verelst, K. (2024). Zeebrugge - Vandammesluis: optimalisatie openingswet Vlinderkleppen. Versie 4.0. WL Rapporten, 23_098_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 20 + 1 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/243
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
Zeebrugge - Vandammesluis: Optimalisatie openingswet Vlinderkleppen

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Projectrapport

Trefwoorden
    Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system
    Numerical modelling
    Simulation
Author keywords
    Longitudinal forces; Filling emptying system

Project Top | Auteurs 
  • Optimalisatie openingswet Vandammesluis, meer

Contactgegevens

Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Maritieme Toegang, meer


Auteurs  Top 
  • Vercruysse, J.B., meer
  • Verelst, K., meer

Abstract
    Bij renovatie van de uiterste roldeuren in de Vandammesluis werden bijkomende vlinderkleppen geplaatst.  Op vraag van afdeling Maritieme Toegang heeft afdeling Waterbouwkundig Laboratorium voor de  vlinderkleppen in deze roldeuren nieuwe openingswetten opgesteld. Hierbij werden in een eerste fase de  5 oude vlinderkleppen geopend en vervolgens in een tweede fase de 4 nieuwe vlinderkleppen.  Bij implementatie van de openingswet voor deur 1 in het bovenhoofd is vastgesteld dat de uit het advies  volgende openingswet te traag is voor de hydraulische aansturing met foutmeldingen en versnelde slijtage  tot gevolg.
    In onderhavig advies wordt door middel van simulaties onderzocht hoe de openingssnelheid per klep  verhoogd kan worden. Na een aantal inschattende simulaties wordt ervoor gekozen om de kleppen te  openen in 4 fasen. In de eerste 3 fasen worden telkens twee kleppen geopend en in de 4de en laatste fase  worden drie kleppen geopend. Voor roldeur 1 in het bovenhoofd wordt een openingsduur van 60 s  voorgesteld voor de kleppen met een wachttijd van 5 s tussen twee opeenvolgende fasen. Voor roldeur 4 in  het benedenhoofd wordt een openingsduur van 55 s voorgesteld voor de kleppen met een wachttijd van 5 s  tussen twee opeenvolgende fasen. Ook werd nagegaan vanaf welk peil overgegaan kan worden naar een  snellere openingswet uit twee fasen. Hierbij openen in de eerste fase de 5 oude kleppen en in de tweede  fase de 4 nieuwe kleppen.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs