Onderzoek naar en ontwikkeling van een 1D numeriek model ter bepaling van de langskracht op een schip gedurende het vullen en ledigen van een sluiskolk
Seynaeve, P.; Verstuyft, P. (2001). Onderzoek naar en ontwikkeling van een 1D numeriek model ter bepaling van de langskracht op een schip gedurende het vullen en ledigen van een sluiskolk. MSc Thesis. De Nayer Instituut: St.-Katelijne-Waver. xii, 177 pp.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
|
Documenttype: Doctoraat/Thesis/Eindwerk
|
Trefwoorden |
Emptying Filling Lateral forces Locks (Waterways) Numerical models Vehicles > Surface craft > Ships
|
Auteurs | | Top |
- Seynaeve, P.
- Verstuyft, P.
|
|
|
Abstract |
Het opzet van het eindwerk bestaat uit het bepalen van een openeningscriterium voor de sluiskleppen van een sluiskolk. Hierbij wordt het troskrachtcriterium als bepalende randvoorwaarde gehanteerd. De toetsing aan het troskrachtcriterium gebeurt op de oude klassieke methode en twee nieuwe alternatieve methoden.
De klassieke methode maakt gebruik van een nauwkeurig schaalmodel waarop zeer precieze metingen kunnen uitgevoerd worden. Het nadeel aan deze methode is de hoge kostprijs, de lange tijd die nodig is voor de bouwen de beperkte flexibiliteit van het schaalmodel zodat voor ieder nieuw ontwerp een nieuw schaalmodel moet gemaakt worden.
De eerste nieuwe alternatieve methode is in samenwerking met Y. Meersschaut van het Waterbouwkundig Laboratorium van Borgerhout, ontwikkeld met als doel de nadelen van de klassieke methode weg te nemen. Deze methode die gebruik maakt van inzichten van R. J. de Jong en A. Vrijer van Delft Hydraulics, combineert een lD-numeriek model met proeven op een eenvoudig schaalmodel.
In tweede instantie wordt het programma LOCKFILL van de Nederlandse Rijkwaterstaat gebruikt om het probleem quasi volledig numeriek op te lossen.
Tenslotte wordt een controle en vergelijking gemaakt van beide alternatieve methode met de precieze metingen die bekomen zijn uit het schaalmodel. |
|