Skip to main content
Publications | Persons | Institutes | Projects
[ report an error in this record ]basket (0): add | show Print this page

Zeegevoel: De Oostendse vistrap, een begrip
Steevens, I.; Desnerck, R.; Haspeslagh, J. (2017). Zeegevoel: De Oostendse vistrap, een begrip, in: De Grote Rede 46. De Grote Rede: Nieuws over onze Kust en Zee, 46: pp. 24-25
In: (2017). De Grote Rede 46. De Grote Rede: Nieuws over onze Kust en Zee, 46. Vlaams Instituut voor de Zee - Flanders Marine Institute (VLIZ): Oostende. 32 pp., more
In: De Grote Rede: Nieuws over onze Kust en Zee. Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ): Oostende. ISSN 1376-926X, more

Available in  Authors 

Keywords
    De kust
    Economische geschiedenis > Handel en diensten > Markten
    Economische geschiedenis > Visvangst
    Hedendaagse Tijd (1789-heden)
    Sociale groepen > Visverkoopsters

Authors  Top 
  • Steevens, I., more
  • Desnerck, R., more
  • Haspeslagh, J., more

Abstract
    Sinds jaar en dag is de vistrap een begrip in Oostende. Zowel kustbewoners als toeristen snuiven er wat graag de sfeer op. ‘Den trap’ biedt namelijk meer dan enkel dagverse vis: enthousiaste lokale visvrouwen verkopen er ’s morgens met veel verve de vis die dezelfde nacht is gevangen. De korte keten viert hier hoogtij en dit al bijna 200 jaar. Maar hoe komt men aan de naam ‘vistrap’? Hoe is deze markt ontstaan? En wat is het verschil met de visverkoop in de vismijn?

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Authors