Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
Thesis info:
|
Beschikbaar in | Auteur |
| |
Documenttype: Doctoraat/Thesis/Eindwerk |
Trefwoorden |
Forces (mechanics) Harbours and waterways > Manoeuvring behaviour > Open water Model tests Models > Mathematical models Physical modelling Ship maneuvering Water > Shallow water Marien/Kust |
Auteur | Top | |
|
Abstract |
In de eerste plaats werd een modulair opgebouwd wiskundig model geselecteerd dat scheepsmanoeuvres kan beschrijven in zeer uiteenlopende combinaties van scheepssnelheden en telegraafstanden (vier kwadranten modellering). Hiervoor werden uitgebreide proevenreeksen uitgevoerd in de Sleeptank voor Manoeuvres in Ondiep Water (samenwerking Waterbouwkundig Laboratorium - Universiteit Gent) met 4 m lange modellen van een vierde generatie containerschip en de 278000-dwt tanker Esso Osaka. De gekozen proefparameters en proeftypes blijken vooral in ondiep water een belangrijke invloed te hebben op de formulering van het wiskundige manoeuvreermodel. Het onderzoek van deze effecten heeft geleid tot een optimaal proevenprogramma dat afhankelijk van het toepassingsgebied verder kan gereduceerd worden. Dit maakt het mogelijk het scheepsgedrag op een betrouwbare wijze te voorspellen binnen een economisch aanvaardbare termijn. Het omzetten van de resultaten op schaal naar ware grootte blijkt onder meer door het gebrek aan kennis over schaaleffecten nog steeds een moeilijke opdracht, niet in het minst door het gebrek aan data op ware grootte. Om voldoende achtergrond te verzamelen wordt daarom een sensitiviteitsanalyse voorgesteld zodat de validatie door nautici - i.h.b. loodsen - op de scheepsmanoeuvreersimulator gefundeerd kan verlopen. Deze moeilijkheden bij het opzetten van een voorspellingsmodel voor scheepsmanoeuvres, worden ook erkend door internationale organisaties zoals de ITTC (International Towing Tank Conference) en de IMO (International Maritime Organization), twee instellingen die net zoals de Vlaamse overheden veilige scheepvaart hoog in het vaandel dragen. De hoop wordt daarom uitgesproken dat dit gedetailleerd onderzoek naar scheepsmanoeuvres in ondiep water, tot deze doelstelling kan bijdragen. |
Top | Auteur |