Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [281873] | |
Twentekanaal - sluis Eefde: hydraulische simulaties conceptontwerp nivelleersysteem Verelst, K.; Vercruysse, J.B.; Peeters, P.; Mostaert, F. (2016). Twentekanaal - sluis Eefde: hydraulische simulaties conceptontwerp nivelleersysteem. Versie 5.0. WL Rapporten, 16_074_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 23 + 21 p. appendices pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Filling Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system Locks (Waterways) Numerical modelling Simulation |
Auteurs | Top | |
Abstract |
Voor het uitvoeren van de simulaties voor nivelleren is, zoals vermeld in de eisen van de DBFM, het programma Lockfill gebruikt. De simulaties voor spuien zijn uitgevoerd met het programma LOCKSIM. Op basis van de uitgevoerde simulaties voor vullen van de sluiskolk via het bovenhoofd wordt besloten dat bij toepassing van een voor elk verval geoptimaliseerde openingswet kan voldaan worden aan de criteria voor nivelleertijd en aan de criteria voor langskracht op het schip. Ook voor spuien via het bovenhoofd is het mogelijk om voor de in de eisen vermelde vervallen een maximaal debiet van 25,0 m3/s te bekomen. Uit de simulaties voor ledigen van de sluiskolk via het benedenhoofd met 4 riolen met een breedte van 1,5 m en een hoogte van 3,0 m volgt dat de hefschuiven nog niet volledig geopend zijn op het tijdstip van einde nivelleren. Hieruit volgt dat deze rioolsectie te groot is. Om die reden is voor ledigen gekozen om de simulaties uit te voeren met 4 riolen met een breedte van 1,5 m en een hoogte van 1,0 m. Met deze configuratie kan bij toepassing van een voor elk verval geoptimaliseerde openingswet voldaan worden aan de criteria voor nivelleertijd en aan de criteria voor langskracht op het schip. Voor spuien via het benedenhoofd wordt besloten dat de beschouwde rioolsectie juist te klein is om voor alle vermelde vervallen een maximaal debiet van 25,0 m3/s te bekomen. |
Top | Auteurs |