Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [296944] | |
Denderbelle – Vernieuwing stuwsluis Denderbelle: deelrapport 6. Schaalmodelstudie breekbalken Vercruysse, J.B.; Verelst, K.; Mostaert, F. (2018). Denderbelle – Vernieuwing stuwsluis Denderbelle: deelrapport 6. Schaalmodelstudie breekbalken. versie 4.0 . WL Rapporten, 15_062_6. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 20 + 4 p. bijlagen pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Emptying Filling Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system Locks (Waterways) Numerical modelling Physical modelling |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Auteurs | Top | |
Abstract |
Voor de nieuwe sluis te Denderbelle werd in 2010 reeds een voorontwerp gemaakt van een sluis met puntdeuren en openingen in de puntdeuren afgesloten met vlinderkleppen als nivelleersysteem. Voor het uitwerken van het finale ontwerp van de sluis doet Afdeling Bovenschelde beroep op de afdelingen Expertise Beton en Staal (EBS), Elektromechanica en Telematica (EMT) en Geotechniek. Bij de verdere uitwerking van het constructief ontwerp door EBS werd vastgesteld dat het nivelleersysteem met vlinderkleppen uit het voorontwerp niet ingebouwd kan worden in de deuren. Om die reden is door WL een nieuw hydraulisch ontwerp uitgewerkt van een nivelleersysteem waarvan de openingen afgesloten worden door middel van hefschuiven. Uit dit nieuwe ontwerp volgde een nivelleersysteem bestaande uit, per hoofd, 6 openingen met breedte 0.90 m en hoogte 0.90 m. In dit rapport wordt nagegaan wat de invloed is van het toevoegen van breekbalken afwaarts van de nivelleeropeningen op het debiet door de nivelleeropeningen en op de uitstroming in de kolk. Hiervoor werden proeven uitgevoerd in een op het WL beschikbaar schaalmodel voor breekbalkonderzoek. De proeven werden uitgevoerd voor één opening zonder breekbalken, één opening met 2 breekbalken met sectie 0.15 m x 0.15 m (bxh) en tussenafstand 0.30 m en één opening met 1 centrale breekbalk met sectie 0.30 m x 0.15 m (bxh). Uit het hydraulisch ontwerp volgt een geleidelijke openingswet van de hefschuiven. Om die reden zijn de proeven zowel uitgevoerd voor een hefschuifhoogte 50 % als voor een hefschuifhoogte 100 %. Uit het schaalmodelonderzoek volgt dat breekbalken een verwaarloosbare invloed hebben op het debiet doorheen de openingen. De breekbalken hebben een gunstige invloed op de spreiding van de jet en de reductie van de maximale snelheid. Zowel bij een hefhoogte 50 % als bij een hefhoogte 100 % reduceren breekbalken de maximale snelheid met ca. 50 %. Bij de geometrie met 1 breekbalk en de hefschuif 100 % geopend splitst de centrale breekbalk de stroming in twee deeljets. Bij de geometrie met 2 breekbalken en de hefschuif 50 % en 100 % geopend en de geometrie met 1 breekbalk en de hefschuif 50 % geopend wordt een opsplitsing in meerdere deeljets niet waargenomen. |
Top | Auteurs |