Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] |
Een drooglegkuip zal worden gebruikt voor de renovatie van de rails van de sluis van Wintam. Hydrodynamische krachten als gevolg van de passage schepenn worden berekend op de drooglegkup. Deze dataset bevat de berekende krachten afkomstig van retourstroming ten gevolge van passage van schepen. Krachten zijn berekend voor de bovenkant en de zijkant van de drooglegkuip voor 17 condities van schepen die de sluis invaren (zowel van kanaalzijde als van Scheldezijde). Verschillende afmetingen van schepen zijn beschouwd en invloed van kielspeling, breedte en diepgang van het schip is nagegaan.
meerGegevens gegenereerd met Python-scripts voor het berekenen van hydrodynamische krachten op de bodem gerelateerd aan retourstromen van schepen en scripts voor het berekenen van de gerelateerde krachten op het caisson. De gegevens bevatten resultaten van de berekeningen voor 12 omstandigheden van schepen die de sluis in stroomopwaartse richting bevaren (Duwkonvooi_opw, Zeeschip_opw1, Zeeschip_opw2, Zeeschip_opw3, Zeeschip_opw4, Zeeschip_opw5, Zeeschip_opw6) en 5 omstandigheden van schepen die de sluis in stroomafwaartse richting bevaren (Zeeschip_afw). De gegevens bevatten resultaten van de berekening van de snelheid van de retourstroom op de caisson en de daaruit voortvloeiende horizontale en verticale krachten op de caisson. De retourstromen zijn berekend met de formules uit Design of LOCKS en met de formules uit de ROCK MANUAL.
Vertical Force at caisson (Ftot_verticaal) Methode
Relation ship section/lock section (As_Ak) Methode
Factor beta Methode
Value correction factor (alfa_s) Methode
Factor limiting velocity (Fgrens) Methode
Factor velocity under keel (Fkeel) Methode
Sailing speed ship (vs) Methode
Maximum sailing speed ship (VS_max) Methode
Limiting velocity ship (vg or vg1) Methode
Return current (ur) Methode
Return current below keel (ur_keel) Methode
Midships coefficient ship (Cm) Methode
Parameter Aw Methode