Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] |
Een ontwateringscaisson zal worden gebruikt voor de renovatie van de rails van de sluis van Wintam. Hydrodynamische krachten als gevolg van de passage van schepen worden berekend op het caisson. Krachten afkomstig van stromingen van hoofdschroeven van verschillende schepen en krachten afkomstig van retourstromen van schepen worden berekend. Voor retourstromen zijn verschillende scheepsafmetingen beschouwd en is de invloed van kielspeling, breedte en diepgang van het schip onderzocht.
meerGegevens gegenereerd met Python-scripts voor het berekenen van hydrodynamische krachten op de bodem gerelateerd aan retourstromen van schepen en scripts voor het berekenen van de gerelateerde krachten op het caisson. De gegevens bevatten resultaten van de berekeningen voor 12 omstandigheden van schepen die de sluis in stroomopwaartse richting bevaren (Duwkonvooi_opw, Zeeschip_opw1, Zeeschip_opw2, Zeeschip_opw3, Zeeschip_opw4, Zeeschip_opw5, Zeeschip_opw6) en 5 omstandigheden van schepen die de sluis in stroomafwaartse richting bevaren (Zeeschip_afw). De gegevens bevatten resultaten van de berekening van de snelheid van de retourstroom op de caisson en de daaruit voortvloeiende horizontale en verticale krachten op de caisson. De retourstromen zijn berekend met behulp van de formules uit ROCK MANUAL.