Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] |
Validatie concept nautische bodem |
Overkoepelend project: Voorhaven Zeebrugge - Nautische bodem, meer Identifier financieringsorganisatie: WL MOD 582C (Other contract id) Periode: December 2005 Status: Gestart Thesaurusterm Nautische Bodem |
|
Instituten (2) | Top |
|
Abstract |
De nautische bodem wordt door PIANC (International Navigation Association) gedefinieerd als het niveau waar de karakteristieken van de bodem een kritische limiet bereiken. Overschrijding van die limiet leidt tot schade of ontoelaatbare effecten op de manoeuvreerbaarheid van het schip. Het concept nautische bodem wordt vaak toegepast wanneer de bodem bedekt is door een laag slib. Om meettechnische redenen wordt hierbij de densiteit van het slib gebruikt om de kritische limiet te definiëren. Voor de haven van Zeebrugge werd de nautische bodem aanvankelijk vastgelegd op een densiteit van 1150 kg/m³; recent werd deze waarde verhoogd tot 1200 kg/m³ op basis van door modelproeven ondersteund simulatoronderzoek. Dit laat toe bij gelijke baggerinspanning dieper liggende schepen toe te laten of bij gelijke diepgang de baggerinspanning te beperken. De resultaten van het simulatoronderzoek moeten echter aan de werkelijkheid getoetst worden. Dit vereist o.m. het uitvoeren van meetvaarten en de opvolging van de evolutie van de sliblaagkarakteristieken. Om in de praktijk het doorvaren van de sliblagen met diepliggende schepen mogelijk te maken is een adequate training van de betrokken loodsen noodzakelijk, ook met grotere containerschepen met een capaciteit van 8000 TEU, en recent zelfs 12000 TEU. Hiervoor bleek verder onderzoek nodig. |
Top | Instituten |