Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
Real-time simulatiestudie voor schepen tot klasse IV op de Dender tussen Aalst en Dendermonde - fase 1 |
Identifier financieringsorganisatie: WL 15_123 (Other contract id) Periode: Maart 2016 Status: Gestart
|
|
Instituten (2) |
Top |
- Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), meer, uitvoerder
- Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Waterwegen en zeekanaal NV; Afdeling Bovenschelde, meer, opdrachtgever
|
Abstract |
De Dender wordt opgewaardeerd zodat hij bevaarbaar wordt tussen Aalst en Dendermonde voor schepen tot klasse IV. De uitvoering van het voorontwerp, opgemaakt door SBE, blijkt op dit moment budgetair niet haalbaar. Waterwegen en Zeekanaal NV wil nu laten onderzoeken welke onderdelen van het voorontwerp minimaal uitgevoerd moeten worden om schepen van klasse IV toe te laten tot Aalst. Het doel is tot een gefaseerde uitvoering van de werken te komen waarbij met een minimale investeringskost aan deze eis voldaan kan worden. Het voorontwerp zal dus niet gewijzigd worden, wel gefaseerd uitgevoerd worden. Er wordt onderzocht welke onderdelen van het vooronwerp in een eerste fase uitgevoerd moeten worden. Een voorstel hieromtrent wordt overgemaakt door SBE aan W&Z. In het voorliggend project wordt met behulp van nautische real-time simulaties onderzocht of het voorstel van SBE nautisch aanvaardbaar is. Het volledige traject, dat zal bestaan uit een combinatie van secties uit het voorontwerp en secties uit de bestaande toestand (dus zonder enige aanpassing) wordt bestudeerd. Vermits het voorontwerp gebasseerd is op afwijkende Richtlijnen Vaarwegen (NL richtlijnen) wordt er gekozen om het volledige traject met al zijn knelpunten met behulp van real-time simulaties te onderzoeken. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.