Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Harbours and waterways > Safety > Risk analysis Manoeuvrability Simulation Simulations Vehicles > Surface craft > Ships > Merchant ships > Container ships Water > Shallow water België, Zeeschelde, Haven van Antwerpen [Marine Regions] Brak water |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Auteurs | Top | |
Abstract |
Het opzet van dit document is het verstrekken van een objectieve, wetenschappelijk gefundeerde evaluatie van de impact van de nieuwe generatie containerschepen tot de haven van Antwerpen. Hiervoor werd een uitgebreid onderzoek opgestart naar squat, manoeuvreereigenschappen, schip-schip interactie en oeverzuiging. Dit liet toe op realistische wijze het gedrag van de onderzochte schepen in beperkte wateren (vb. Westerschelde) te modelleren. De uiteindelijke modellering werd toegepast om het gedrag van de onderzochte schepen te evalueren aan de hand van deskstudies en real-time scenariovaarten op de scheepsmanoeuvreersimulatoren van het Waterbouwkundig Laboratorium te Antwerpen. |
Top | Auteurs |