Welkom op het expertplatform!
Dit platform verschaft informatie en kennis omtrent de WL expertisedomeinen 'hydraulica en sediment', 'havens en waterwegen', 'waterbouwkundige constructies', 'waterbeheer' en 'kustbescherming' - gaande van WL medewerkers met hun expertise, het curriculum van deze instelling, tot publicaties, projecten, data (op termijn) en evenementen waarin het WL betrokken is.
Het WL onderschrijft het belang van "open access" voor de ontsluiting van haar onderzoeksresultaten. Lees er meer over in ons openaccessbeleid.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Dender – Nieuwe sluis Aalst: CFD‐modellering van een geleiding opwaarts van de nivelleeropeningen Vercruysse, J.B.; Van Hoydonck, W.; Verelst, K.; Mostaert, F. (2018). Dender – Nieuwe sluis Aalst: CFD‐modellering van een geleiding opwaarts van de nivelleeropeningen. Versie 4.0. WL Rapporten, 17_064_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 21 + 54 p. bijlagen pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system Locks (Waterways) Numerical modelling |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Auteurs | Top | |
Abstract |
Bij het uitwerken van het constructief ontwerp van de deur door Expertise Beton en Staal werd de vraag gesteld of door de scherpe overgang in het dagvlak van de opening geen loslating van de stroming kan ontstaan, wat vervolgens kan resulteren in een niet optimale aanstroming naar de vlinderkleppen. Door WL en EBS werd besloten de mogelijkheid van loslating van de stroming te beoordelen door middel van Computational Fluid Dynamics (CFD)-modellering, dewelke uitbesteed werd. Voor deze CFD-modellering werd zowel een geometrie zonder geleiding als een alternatieve geometrie met een geleiding beschouwd. Dit rapport beschrijft de gegevens en gemaakte keuzes voor het uitvoeren van de simulaties en bespreekt de resultaten van de uitgevoerde CFD-modellering. Uit de simulaties voor de configuratie zonder geleiding volgt dat de zone met loslating nabij de opwaarts gelegen vlinderklephelft zeer beperkt is en niet resulteert in een onregelmatige aanstroming. Uit de simulaties met een geleiding volgt dat de zones met loslating in de opening zo goed als verdwenen zijn. Wat betreft het stromingspatroon afwaarts van de vlinderklep, de afvoercoëfficiënt van de opening met vlinderklep in de deur en de kracht en het moment op de vlinderklep wordt een verwaarloosbaar verschil opgemerkt tussen de geometrie met en de geometrie zonder geleiding. Tot slot wordt een aanbeveling gegeven over de draairichting van de vlinderkleppen. |
Top | Auteurs |